لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

«حدود سه هزار نفر از شرق حلب» خارج شدند


اتوبوس در حال تخلیه شهروندان سوری از شرق حلب
اتوبوس در حال تخلیه شهروندان سوری از شرق حلب

گزارش ها حاکی است که به دنبال آتش بس تازه در حلب، هزاران نفر از غیرنظامیان و شورشیان روز پنجشنبه این شهر را ترک کرده اند.

نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان متحدان آن با پشتیبانی هوایی روسیه عملیات خود در شرق حلب را ماه گذشته آغاز کردند و در نهایت توانستند اکثر مناطق تحت کنترل شورشیان را در این شهر باز پس بگیرند. روز سه شنبه روسیه و ترکیه بر سرآتش بس در حلب به توافق رسیدند. اما حکومت سوریه شروط تازه‌ای را برای این توافق اعلام کرد که در نهایت این آتش بس روز پنجشنبه اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آنچه در حلب روی داد بزرگترین پیروزی نیروهای وفادار به بشار اسد در طول پنج سال جنگ داخلی در این کشور محسوب می شود.

طبق این گزارش روز پنجشنبه براس توافق آتش بس تخلیه پیکار جویان و غیر نظامیان آغاز شد. در این روز سه کاروان مجروحان، شورشیان و خانواده‌های آنها را ازشرق حلب خارج کرده اند.

مارینا گاسر، مسئول صلیب سرخ جهانی سوریه گفته است: در حدود سه هزار غیر نظامی از جمله کودکان و ۴۰ مجروح شرق حلب را ترک کردند.

وی اضافه کرده است: هیچ کس تعداد غیرنظامیان را در شرق حلب نمی داند و عملیات خارج کردن آنهامی تواند چند روز طول بکشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخستین کاروان آمبولانس‌های حامل مجروحان ساعت دو نیم بعداز ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی از مناطق تحت کنترل حکومت سوریه در جنوب حلب عبور کرده است.

یک مقام نظامی حکومت سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است، غیر نظامیان و ۲۰۰ شورشی با نخستین کاروان شرق حلب را ترک کردند.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه روز پنجشنبه در پاریس گفته است که حدود ۵۰ هزار نفر هنوز در شرق حلب گرفتارند.

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه اضافه کرده است: در حدود ۵۰ هزار نفر ، از جمله ۴۰ هزار غیرنظامی در شرق حلب هنوز هستند. بین یک هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار پیکارجو به همراه خانواده‌هایشان همچنان در شرق حلب به سر می برند.

یان ایگلند، مشاور سازمان ملل در امورکمک‌های انساندوستانه در سوریه ، نیز گفته است، کسانی که از حلب خارج می شوند به ادلب می روند.

با این حال دمیستورا هشدار داده است، اگر راه حلی سیاسی برای جنگ در سوریه به دست نیاید، ادلب به یک حلب دیگر بدل خواهد شد.

به گزارش رویترز، پیشتر یک دیپلمات ارشد اروپایی هفته گذشته گفته بود، پیکارجویان باید بین چند روز زنده ماندن در حلب یاچند هفته زنده ماندن در ادلب یکی را انتخاب کنند.

وی اضافه کرده بود: برای روس موضوع خیلی ساده است. همه (مخالفان حکومت اسد) را مجبور می کند تا به ادلب بروند بعدا «همه تخم مرغ‌ها فاسد را داخل یک سبد کرده است.»

با این حال، یان ایگلند گفته است: هزاران نفر می بایست از شرق حلب خارج شوند. اما مجروحان، کودکان و زنان در الویت قرار دارند.

وی با اشاره به پیامدهای جنگ برای حلب گفته است، آنچه در این شهر روی داد فصلی سیاه در تاریخ روابط بین الملل است.

آقای ایگلند اضافه کرده است: چهار هزار سال طول کشید تا شهر حلب ساخته شود، صد ها نسل در ساختن این شهر نقش داشتند، اما یک نسل آن را در چهار سال نابود کرد. حلب برای سه هزار سال برای جهان تمدن به ارمغان اورد، اما جهان متمدن در زمانی که مردم حلب بیش از هر زمان دیگری به کمک نیازداشتند، به کمک آنها نشتافت.

حلب پیش از جنگ، بزرگترین شهر و مرکز اقتصادی سوریه بود که از سال ۲۰۱۲ بخش‌هایی از آن به کنترل شورشیان مخالف بشار اسد در آمد.

XS
SM
MD
LG