لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

بحران حلب؛ وزرای خارجه ایران و ترکیه «تنها در یک روز ۱۳ بار گفت‌وگو کردند»


تصویر اختصاصی رادیو فردا از خروج شورشیان از حلب
تصویر اختصاصی رادیو فردا از خروج شورشیان از حلب

منابع دیپلماتیک ترکیه می‌گویند که وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود در روز جمعه ۲۶ آذر «۱۳ بار» در رابطه با تحولات حلب گفت‌وگو کرده‌ است.

هم‌زمان سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از توافق وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه برای برگزاری نشستی درباره بحران سوریه در روز ۷ دی خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آخرین تحولات حلب می‌نویسد که حکومت سوریه روز جمعه عملیات خروج غیرنظامیان و شورشیان از شرق حلب را متوقف کرد تا سرنوشت هزاران نفری که در آن منطقه به دام افتاده‌اند همچنان نامعلوم باشد.

عملیات تخلیه حلب به دنبال آتش‌بسی که با میانجی‌گری ترکیه و روسیه شکل گرفت، از روز پنج‌شنبه آغاز شد، اما این عملیات از صبح جمعه به حالت تعلیق درآمد در حالی که دمشق می‌گوید شورشیان آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

در این شرایط ایران و ترکیه به رایزنی‌ با یکدیگر بر سر بحران سوریه مشغولند به‌طوری که یک دیپلمات ترکیه‌ای گفت که وزرای خارجه دو کشور از صبح جمعه ۱۳ بار با یکدیگر مکالمه داشته‌اند.

روز جمعه همچنین گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، با بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، منتشر شد که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هم شامگاه جمعه اظهارات بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده است که می‌گوید، «با تلاش‌های مستمر و فشرده محمدجواد ظریف طی چند روز اخیر و در پی تماس‌های تلفنی مکرر و مداوم با برخی از همتایان خود... طرح نشست وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه، روسیه در مسکو برای ۲۷ دسامبر، مطابق با ۷ دی ماه نهایی شد»، نشستی که موضوع آن بحران سوریه است.

ترکیه حامی مهم شورشیان در سوریه محسوب می‌شود در حالی که ایران و روسیه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند. آنکارا اعلام کرده که در آغاز مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه قرار دارد.

XS
SM
MD
LG