لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در رابطه با بحران سوریه


تصویری از حلب
تصویری از حلب

روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، در رابطه با تحولات سوریه در روز شنبه ۲۷ آذر با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود مکالمه تلفنی داشت.

بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه، مکالمه تلفنی وزرای خارجه این سه کشور معطوف به «بازپس‌گیری شرق حلب و تخلیه شهر از غیرنظامیان و همچنین مسئولیت‌ها در رابطه با تسهیل شرایط غیرنظامیان در دیگر مناطق کشور سوریه» بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، وزرای خارجه سه کشور توافق کرده‌اند نشست سه‌جانبه‌ آنها که قرار بود روز ۷ دی برگزار شود، زودتر انجام بگیرد، و بر این اساس این نشست سی‌ام آذر در مسکو برگزار خواهد شد.

توافق اخیر بر سر آتش‌بس در حلب به دنبال مذاکرات روسیه، حامی حکومت بشار اسد، و ترکیه، حامی شورشیان، به دست آمده است. ایران نیز به عنوان یکی از متحدان اصلی دمشق در روزهای اخیر مذاکرات دامنه‌داری با ترکیه داشته است به‌طوری که روز جمعه اعلام شد وزرای خارجه دو کشور تنها در آن روز ۱۳ بار مکالمه تلفنی داشته‌اند.

خبرگزاری‌های ایرانی همچنین روز جمعه از گفت‌وگوی تلفنی وزرای دفاع ایران و روسیه در رابطه با رخدادهای سوریه خبر داده‌اند.

ایسنا به نقل از وزارت دفاع ایران نوشته که عصر جمعه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود، حسین دهقان، آخرین تحولات سوریه پس از بازپس‌گیری شهر حلب را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

این گزارش می‌گوید که طرفین در مکالمه خود بر «رفع هر چه سریع‌تر محاصره شهرهای فوعه و کفریا» تاکید کرده‌اند.

شهرهای شیعه‌نشین فوعه و کفریا تحت محاصره شورشیان سوریه قرار دارد. شورشیان سوریه می‌گویند که حکومت بشار اسد و ایران شرط گذاشته‌اند که هر زمان محاصره فوعه و کفریا شکسته شد، آن وقت اجازه تخلیه شهر حلب را می‌دهند. ایران اما گذاردن چنین شرطی را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG