لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

روحانی به آمانو: ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود


 دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در تهران
دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در تهران

رییس جمهوری ایران در دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر مصوبه سنای آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران را « مغایر» با توافق اتمی وین خواند و گفت که ایران آغازگر نقض این توافق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز یکشنبه، ۲۸ آذر، همچنین خواستار آن شد که گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی « فنی و بی‌طرفانه» باشد و این نهاد در زمینه همکاری‌های فنی، انتقال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تجارت هسته‌ای «به وظیفه خود به خوبی عمل کند».

آقای روحانی پایداری برجام را در گرو پایبندی تمامی طرف‌ها به تعهداتشان دانست و افزود که ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

رییس جمهوری ایران اقدامات اخیر آمریکا به‌ویژه مصوبه کنگره این کشور درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران مشهور به «آیسا» را« مغایر» با توافق اتمی وین خواند و گفت که «مسیری که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، موجب کاهش اعتماد جهانی» نسبت به دولت این کشور خواهد شد.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صبح روز یکشنبه وارد تهران شد و پیش از دیدار با حسن روحانی با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کرده بود.

سفر آقای آمانو به ایران درحالی انجام می شود که مقام‌های ایرانی مصوبه کنگره آمریکا درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران مشهور به قانون داماتو را «نقض» توافق اتمی وین می‌دانند. این مصوبه بدون امضای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به قانون تبدیل شد.

درهمین حال رئیس جمهوری ایران به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی دستور داده است که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض این توافق بین‌المللی را اجرا کنند.

حسن روحانی روز سه شنبه، ۲۴ آذر، درنامه‌ای به سازمان انرژی اتمی خواستار برنامه ریزی برای ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای و سوخت این کشتی‌ها شده بود.

درهمین آقای صالحی روز یکشنبه گفت که درباره این موضوع با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که سوخت مورد استفاده برای این کشتی‌ها «از ۵ درصد تا ۹۰ درصد» غنی‌سازی می‌شود اما ایران این اقدام را در چارچوب تعهدات «پادمانی» انجام می‌دهد.

آقای روحانی در این دیدار همچنین با تاکید بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به وظایف خود در راستای پایداری برجام عمل کند، افزود: «گزارش‌های آژانس باید فنی و بی‌طرفانه بوده و انتظار داریم، آژانس در زمینه همکاری‌های فنی، کسب فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تجارت هسته‌ای نیز به وظیفه خود به خوبی عمل کند».

براساس این گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار اعلام کردکه این نهاد «به عنوان سازمان بی‌طرف و فنی» به کار خود ادامه خواهد داد.

یوکیا آمانو همچنین تاکید کرد که ایران تاکنون به تعهداتش عمل کرده است.

آقای آمانو به همراه معاونش در امور پادمان‌ها و مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه سفر اقای آمانو به تهران اعلام کرده بود که ایران و آژانس در سطوح بالا به طور مرتب با یکدیگر تماس دارند که این سفر نیز در راستای همین تماس‌هاست.

همزمان با انتشار این بیانیه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت و گو با تلویزیون ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده که «سیاسی عمل» می‌کند و در این آژانس «سایه سنگین کشورهای بانفوذ وجود دارد، مخصوصاً در برجام.»

آقای صالحی گفته بود که در صورت نقض توافق اتمی وین، ایران می‌تواند «در یک سری امور به گونه‌ای» بازگردد که «طرف مقابل غافلگیر شود».

XS
SM
MD
LG