لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

چندین اتوبوس اعزامی برای انتقال غیرنظامیان کفریا و فوعه «به آتش کشیده شدند»


ساعاتی پس از گزارش‌ها درمورد از سر گیری تخلیه شبه‌نظامیان و غیرنظامیان از شرق حلب، خبرگزاری رویترز از به آتش کشیدن چندین اتوبوس اعزامی برای بیماران و افراد سالخورده از دو روستای کفریا و الفوعه خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی سوریه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که چندین اتوبوس و آمبولانس اعزامی برای تخلیه ساکنان دو روستای کفریا و الفوعه در ورودی این دو روستا در استان ادلب که تحت کنترل شورشیان قرار دارد، به آتش کشیده شده‌اند.

این در حالی است که از سرگیری تخلیه شرق حلب در قبال کمک‌رسانی به دو روستای شیعه‌نشین فوعه و کفریا که در محاصره مخالفان اسد قرار دارد، صورت گرفته است. این دو روستا بیش از سه سال است که در محاصره نیروهای مخالفان هستند.

پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک نماینده شورشیان اعلام کرده بود که توافق شده که عملیات تخلیه در دو مرحله صورت گیرد؛ تخلیه محله‌های تحت کنترل شورشیان در شرق حلب در ازای خروج زخمی‌ها و بیماران از دو روستای فوعه و کفریا در شمال سوریه و همچنین تخلیه دو شهرک زبدانی و مضايا در استان دمشق که در محاصره نیروهای دولتی است از شورشیان.

تلویزیون دولتی سوریه هم مدعی است که «تروریست‌های مسلح»، اصطلاحی که دولت سوریه برای شورشیان مخالف اسد به کار می‌برد، به پنج اتوبوس حمله کرده و آنها را به آتش کشیده‌اند.

در مقابل مقام‌های شورشیان گفته‌اند که جماعتی عصبانی از مردم که احتمالاً در کنار نیروهای دولتی، حمله به اتوبوس‌ها را انجام داده‌اند.

در این زمینه یکی از ساکنان محلی به خبرگزاری رویترز گفته است که این عملیات توسط گروه جبهه النصره که پیشتر اعلام کرده بود با تخلیه بیماران و افراد مسن این دو روستا مخالف است، انجام نشده است.

عمده ساکنان دو روستای کفریا و الفوعه از شیعیان سوری هستند و بر پایه توافق انجام شده، قرار بود ۱۲۰۰ تن از ساکنان این مناطق که در محاصره مخالفان اسد هستند، همزمان با تخلیه شورشیان و غیرنظامیان از شرق حلب، از این مناطق منتقل شوند.

پیشتر مخالفان بشار اسد ایران را متهم کرده بودند که برقراری آتش‌بس در حلب را به خروج ساکنان شیعه مناطق فوعه و کفریا مشروط کرده، اما وزارت خارجه ایران چنین گزارش‌هایی را تکذیب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است عصر یکشنبه به وقت گرینویچ پیش‌نویس قطعنامه فرانسه برای اعزام ناظران به حلب را به رأی بگذارد، اما خبرگزاری روسی تاس پیشاپیش به نقل از نماینده روسیه در سازمان ملل نوشته که روسیه قطعنامه پیشنهادی را وتو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG