لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

دادستان ایران: بعید می‌دانم حکم اعدام بابک زنجانی تخفیف پیدا کند


محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران، روز پنجشنبه دوم دی، گفت: حکم اعدام بابک زنجانی٬ «نهایی و قطعی» شده و او «بعید» می‌داند این حکم «تخفیف» پیدا کند و مشخص شدن وضعیت «بد‌هی‌های» بابک زنجانی مهمتر از اعدامش است.

محمد جعفر منتظری در گفت ‌و ‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت که «بدهی» بابک زنجانی «رقم هنگفتی» است که «همه مردم در آن سهم دارند.»

این مقام قضایی ایران «احقاق حقوق همه مردم» در این پرونده را با «تسویه دیون» بابک زنجانی امری «لازم» خواند و در عین حال تائید حکم اعدام وی را «قطعی» دانست.

دادستان کل ایران افزود که حکم اعدام بابک زنجانی «در دیوان عالی کشور نهایی و قطعی شده و بعید است تخفیف یابد.»

بابک زنجانی که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و اوج تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای، با هدف «دور زدن تحریم‌ها» فروش نفت ایران را برعهده داشت، متهم است که حدود دو و نیم میلیارد یورو پول فروش نفت را به دولت بازنگردانده است.

بابک زنجانی در جریان پرونده‌ای که در سال ۱۳۹۲ به بازداشت او انجامید،به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد و این حکم ۱۳ آذر ماه گذشته به تایید دیوان عالی کشور رسید.

او پس از بازداشت بارها وعده پرداخت بدهی خود را مطرح کرده، اما بسیاری از این وعده‌ها آنطور که مقام‌های مسئول می‌گویند تاکنون تحقق نیافته است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز به تازگی گفته است اگر بابک زنجانی، برای بازگرداندن اموال با دولت همکاری می‌کرد حکم اعدام نمی‌گرفت و «به این روز نمی‌افتاد.»

به گفته آقای لاریجانی، «نظام که نمی‌تواند معطل بماند. مجال‌های مختلفی هم دادند که ایشان بتواند {بدهی‌هایش را} برگرداند. ایشان هم حرف‌هایی زد ولی به هر حال از پس کار برنیامد.»

برخی مقام‌های دولت حسن روحانی، از جمله بیژن زنگه٬ وزیر نفت، هم گفته‌اند که اعدام زنجانی «جعبه سیاه» پرونده را از میان برداشته و راه بازگشت بدهی او را نیز می‌بندد.

آقای زنگنه ۲۹ آذر ماه نیز گفته بود بر اساس نظر کارشناسی وزارت‌ نفت، نزدیک به دو هزار میلیارد تومان از طلب بابک زنجانی پرداخت شده است.

در کیفرخواست دادستان،بابک زنجانی متهم شده‌ بود که از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده به شرکت نفت پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده‌ است.»

بابک زنجانی با محاسبه سود بدهی‎اش ۲۳ هزار میلیارد تومان به شرکت ملی نفت ایران بدهکار است. این متهم نفتی به گفته خودش دارای بیش از ۷۰ شرکت است.

XS
SM
MD
LG