لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

چند فروند هواپیمای جدید تا پایان امسال «به ایران تحویل داده می‌شود»


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران خبر داد که نمایندگان شرکت اِی‌تی‌آر (ATR) روز چهارشنبه برای امضای قرارداد نهایی خرید ۲۰ هواپیما به ایران سفر می‌کنند و تا پایان امسال هشت هواپیمای جدید از این شرکت و شرکت ایرباس به ایران تحویل داده می‌شود.

شرکت هواپیماسازی ایتالیایی‌فرانسوی اِی‌تی‌آر زیرمجموعه شرکت ایرباس محسوب می‌شود.

اصغر فخریه روز یک‌شنبه ۵ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که براساس قراردادِ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت ایرباس، این شرکت تا پایان سال یک هواپیمای ۳۲۰ و دو هواپیمای ۳۳۰ دوربرد را به ایران تحویل می‌دهد.

وی خبر داد که نمایندگان شرکت اِی‌تی‌آر نیز روز چهارشنبه این هفته به تهران سفر می‌کنند و قرارداد نهایی با این شرکت احتمالاً هفته آینده امضا می‌شود.

به گفته آقای فخریه، براساس مذاکرات قبلی با شرکت اِی‌تی‌آر خرید ۲۰ هواپیما از این شرکت «قطعی شده» است، اما ایران‌ایر می‌تواند ۲۰ هواپیمای دیگر نیز از این شرکتِ زیرمجموعه ایرباس خریداری کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ارزش این قرارداد را حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که ایران‌ایر ۱۵ درصد از آن را پرداخت می‌کند و ۸۵ درصد دیگر از طریق فاینانس خارجی تأمین خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، سال گذشته در سفر رسمی خود به ایتالیا، قرارداد خرید ۲۰ فروند اِی‌تی‌آر ۷۲ را با رقمی نزدیک به یک میلیارد یورو نهایی کرد. بر اساس این قرارداد راه سفارش برای ۲۰ فروند دیگر از این نوع هواپیما باز گذاشته شده است.

در همین حال هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه چهارم مهرماه از پرواز نمایشی یک هواپیمای مسافربری «اِی‌تی‌آر ۷۲»، در آسمان ایران خبر داده بود.

شرکت ایرباس نیز اعلام کرده که روز پنجشنبه دوم دی، قرارداد فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری را با شرکت هواپیمایی ایران (هما) امضا کرده و بر اساس این قرارداد، ۴۶ هواپیمای ایرباس از نوع اِی۳۲۰، و ۳۸ هواپیما از نوع اِی۳۳۰ و ۱۶ هواپیما از نوع اِی۳۵۰ از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل داده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه ارزش این قرارداد را حدود ۲۰ میلیارد دلار گزارش داده است.

فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران (هما) گفته است که اولین هواپیما از نوع ۳۲۱، پس از ایام نوروز سال آینده و فعلاً در گام اول، سه هواپیما تحویل داده می‌شود.

در کنار قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، شرکت‌های ایران‌ایر و بوئینگ روز ۲۱ آذر قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را در تهران امضا کردند.

XS
SM
MD
LG