لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

«تشدید» حملات نیروهای دولتی علیه شورشیان در اطراف دمشق


کماندوی «گارد جمهوری»ِ ارتش سوریه در مناطق شرقی حلب؛ تصویر از جریان نبردها با شورشیان در سال ۲۰۱۵
کماندوی «گارد جمهوری»ِ ارتش سوریه در مناطق شرقی حلب؛ تصویر از جریان نبردها با شورشیان در سال ۲۰۱۵

شورشیان در مناطق تحت کنترل خود در مناطق شمال‌غرب دمشق، خبر از افزایش حملات نیروهای ارتش سوریه، داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها ارتش و نیروهای حامی آن، پس از کنترل حلب، به انجام عملیات تازه‌ای برای تصرف مناطق اطراف پایتخت و کنترل منابع آب، دست زده‌اند.

خبرگزاری رویترز، هفتم دی‌ماه، به نقل از شماری از شورشیان در «وادی بردی»، روستایی در تقریبا ۲۰ کیلومتری پایتخت، می‌گوید حملات هوایی ارتش سوریه به طور محسوسی افزایش پیدا کرده‌است. در حالی‌که از روز جمعه گذشته آن‌ها به انجام یک «عملیات عمده» اقدام کرده‌اند.

به گفته شورشیان، راه‌ها و مسیرهایی که به این روستا می‌رسند در حال حاضر در کنترل «گارد جمهوری» -نیروهای ویژه سوریه که با نام «الحرس الجمهوری» شناخته می‌شوند- و نیز شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان است. حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان سازمان‌یافته به‌وسیله ایران، در جنگ داخلی سوریه، به نفع بشار اسد، حضور دارند.

مناطقی متشکل از حدود ۱۰ روستا، که شماری نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر ساکن آن‌ها هستند، هدف «عملیات تازه» قرار گرفته‌اند. این مناطق اهمیت راهبردی نیز دارند، چراکه منبع اصل آب پایتخت در آن قرار دارد.

رویترز می‌گوید شورشیان -گروه‌هایی متشکل از اسلام‌گرایان و شاخه‌های وابسته به «ارتش آزاد سوریه»- اجازه داده‌اند تا مقام‌های دولتی و مهندسانی که در محل مشغول کار بودند، به فعالیت‌های خود ادامه دهند، اما در مواردی نیز آب را به روی دمشق بسته‌اند. دولت سوریه، شورشیانی که اسلحه در دست گرفته‌اند را به طور عمومی «گروه‌های تروریستی» خطاب می‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در روزهای گذشته، ساکنان حلب به طور پیاپی، با قطعی و کمبود آب روبه‌رو بوده‌اند. از سوی دیگر مقام‌های دولتی، شورشیان را به «مسموم کردن» آب متهم کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده‌است که شورشیان به وادی بردی و عین‌الفیجه «حمله کرده‌اند»؛ هرچند این خبرگزاری نوع حمله را مشخص نکرده، اما روزنامه نزدیک به دولت سوریه، «الوطن»، گفته شورشیان در آب، مواد سمی و گازوئیل ریخته‌اند.

شورشیان خبرها و گزارش‌های منتشرشده در مورد مسموم کردن آب را رد کرده‌ و می‌گویند چنین چیزی در درجه اول به خودشان آسیب می‌رساند.

عین‌الفجه، آن‌طور که آمارها و برآوردها نشان می‌دهد، مرکز تامین ۶۵ درصد آب مناطق اطراف پایتخت سوریه‌است.

رویترز در عین حال می‌گوید مناطق اطراف وادی بردی، در نزدیکی جاده دمشق به مرز لبنان، برای حزب‌الله لبنان، و دسترسی آسان این گروه به هر دو کشور نیز اهمیت زیادی دارد

شماری از مناطق و روستاهای واقع در شمال‌غرب دمشق، از سال ۲۰۱۲ در تصرف شورشیان است.

بنا بر گزارش‌ها حملات تازه به شمال‌غرب پایتخت سوریه، «۱۴ قربانی غیرنظامی» برجای گذاشته‌است.

در مجموع نزدیک به نیم میلیون نفر در جنگ داخلی سوریه کشته شده و نیمی از جمعیت کشور نیز آواره شده‌است. ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حامی آن، با کمک ارتش روسیه، موفق شده‌اند پس از ۴ سال نبردهای شدید و محاصره بخشی از حلب، کنترل کامل آن را در دست گیرند.

سازمان‌های فرادولتی، مدافعان حقوق بشر و نیز سازمان ملل، بارها به ادامه یافتن جنگ داخلی سوریه و پیدا نشدن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به آن، اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG