لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

سفر رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ژاپن به «پرل هاربر»


شینزو آبه و باراک اوباما
شینزو آبه و باراک اوباما

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز دوشنبه ششم دیماه وارد هاوایی شد تا از بندر پرل هاربر دیدار کند. ژاپن در سال ۱۹۴۱ با حمله به پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربر باعث شد تا آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شود.

به گزارش رویترز قرار است شینزو آبه روز سه شنبه به همراه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از پرل هاربر دیدار کرده و به قربانیان این حمله ادای احترام کرد.

طبق این گزارش آقای اوباما که متولد هاوایی است هم اکنون برای تعطیلات زمستانی در آنجا به سر می‌برد.

رویترز می‌گوید، رهبران ژاپن امیدوارند روابط خود با آمریکا را گسترش داده و تا به نوعی با گسترش نظامی چین در منطقه مقابله شود.

به گزارش «سی ان ان» با سفر شینزو آبه به پرل هاربر او چهارمین نخست وزیر ژاپن خواهد بود که از این محل دیدار می‌کند. اما او نخستین نخست وزیر ژاپن خواهد بود که از یادبود «ناو یواس‌اس آریزونا» بازید می‌کند. در جریان غرق شدن «ناو یواس‌اس آریزونا» در حمله ژاپن به پرل هاربر یک هزار و ۱۱۷ ملوان کشته شدند.

در جریان حمله غافلگیرانه ژاپن به پرل هاربر در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ دو هزار و ۴۰۳ نیروی آمریکایی کشته شدند.

گزارش‌ها حاکی است که نخست وزیر ژاپن گفته است که سفر او به پرل هاربر در پاسخ به دیدار باراک اوباما از هیروشیما است. این آخرین دیدار نخست وزیر ژاپن و رییس جمهوری آمریکا خواهد بود. دوره ریاست جمهوری باراک اوباما با سوگند رسمی دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا در ۲۰ ژانویه پایان می‌یابد.

باراک اوباما تقریبا هفت ماه پیش با حضور در بنای یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما به قربانیان این حادثه ادای احترام کرد.

XS
SM
MD
LG