لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

حوادث رانندگی در هشت ماه نخست سال جان ۱۱ هزار تن را گرفته است


اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل پزشکی قانونی ایران روز سه شنبه هفتم دی، از مرگ بیش از ۱۱ هزار تن در در حوادث رانندگی در هشت ماهه اول ساری جاری خبر داد.

خبرگزاری ایلنا به نقل از این گزارش نوشت که این رقم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.

بنا بر این گزارش از مجموع قربانیان تصادفات در ایران بیش از ۹ هزار تن مرد و بیش از ۲۵۰۰ تن زن بوده اند.

به نوشته ایلنا، مسیر های برون شهری با بیش از هفت هزار قربانی بیشترین تعداد تصادفات منجر به مرگ را شامل می شوند و در مسیرهای درون شهری نیز حدود ۳۲۰۰ تن جان خود را از دست داده اند.

این آمار در حالی منتشر شده اند که رئیس پلیس راه ایران گفته است: در هفت ماه اول امسال، ۲۸۸ تن کمتر از مدت مشابه سال گذشته در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

پیش از این، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اسفند سال گذشته در مراسمی گفته بود سالانه ۱۷ هزار ایرانی در تصادف‌ کشته می‌شوند که به گفته او، این آمار «فاجعه ملی» و در «محافل جهانی» خجالت‌آور است.

در این میان، به نوشته ایلنا، استان فارس با بیش از یک هزار تن، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را در هشت ماهه اول سال جاری از آن خود کرده است. این در حالی است که استان های خراسان رضوی با نزدیک به ۸۴۰ تن و تهران با بیش از ۸۳۰ تن در رتبه های بعدی قرار دارند.

مسعود قادی‌پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی، روز اول دی بیشترین علت مرگ شهروندان در استان تهران را «تصادفات رانندگی» اعلام کرده و از کشته شدن حدود ۷۷۰ تن در نیمه نخست سال جاری خبر داده بود.

در این حال، خبرگزاری ایلنا نوشت که کمترین آمار تلفات رانندگی مربوط به استان ایلام با ۹۶ مورد، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۲۲ مورد وخراسان جنوبی با ۱۵۴ مورد است.

پیشتر در شهریور ماه سال جاری، محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه ایران، دو عامل «واژگونی» و «انحراف به چپ» که «بر اثر خستگی و خواب‌آلودگی، عدم توجه به جلو و همچنین سبقت غیرمجاز» رخ می‌دهد را از مهمترین عوامل وقوع تصادفات جاده‌ای عنوان کرده بود.

در این میان، با وجود کاهش میزان تلفات حوادث رانندگی در هشت ماهه اول سال جاری، آمار مصدومین ناشی از تصادفات در ایران هشت و یک دهم درصد افزایش یافته است.

مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران، پیش از این گفته بود که در اثر تصادفات جاده‌ای روزانه ۱۰۰ تن به تعداد معلولان در سراسر کشور اضافه می‌شود.

براساس آمار، به طور متوسط هر ساله حدود ۱۷ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

پژوهشکده بیمه مرکزی ایران سال گذشته اعلام کرد که در میان ۱۹۰ کشور جهان ایران پس از کشور سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جاده ها را دارد.

XS
SM
MD
LG