لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

جان کری درباره آینده مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها سخنرانی می‌کند


 جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

گزارش‌ها حاکی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در یک سخنرانی دیدگاه‌های خود درباره آینده مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را بیان خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی جان کری قرار است امروز در خصوص آینده مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین سخنرانی کند که کمتر از یک ماه از عمر دولت باراک اوباما باقی نمانده است و به نظر می‌رسد این آخرین حرف‌های دولت کنونی آمریکا در این خصوص باشد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تصریح کرده است: جان کری روز چهارشنبه ساعت ۱۱ در ساختمان این وزارتخانه در واشینگتن سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش رویترز وی اضافه کرده است: ما باور داریم که راه حل تشکیل دو دولت (اسرائیل و فلسطینی) به مخاطره افتاده است و اهمیت دارد که دریافت خود در این خصوص را که از طریق مذاکرات و رایزنی‌های فشرده با دو طرف به دست آورده‌ایم، مطرح کنیم.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: جان کری در سخنرانی خود به اظهارات «گمراه کننده» مقام‌های اسرائیلی که دولت اوباما را به همکاری در تهیه متن قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه شهرک سازی‌های اسرائیل متهم کرده‌‌اند، نیز پاسخ خواهد داد.

قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت روز جمعه، سوم دی‌ماه، با رای موافق ۱۴ کشور و رای ممتنع آمریکا تصویب شد. این قطعنامه خواستار توقف فوری شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی شده است. این اولین بار در ۳۶ سال گذشته بود که آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه در مورد شهرک‌سازی به دست اسرائیل را وتو نکرد.

بنیامین نتانیاهو نیز روز یک‌شنبه، پنجم دی، در نشست دولت خود گفته بود که «ما تردیدی نداریم که دولت اوباما مبتکر تنظیم این قطعنامه بود؛ از آن حمایت کرد؛ هماهنگی‌های تصویب شدن آن را انجام داد و برای رای آوردن آن در شورای امنیت اصرار کرد».

برخی دیگر از وزیران دولت اسرائیل صریح‌تر از آقای نتانیاهو، باراک اوباما را به «خیانت» و «خنجر زدن از پشت به اسرائیل» متهم کرده‌اند.

رویترز می‌گوید، شهرداری اورشلیم (بیت المقدس) روز چهارشنبه در خصوص صدور مجوز برای ساخت صد‌ها واحد مسکونی دیگر در اراضی که در سال ۱۹۶۷ تصرف و به این شهر الحاق شده، تصمیم خواهد گرفت.

در همین حال، مارک تونر، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکاروز سه شنبه گفته است که ایالات متحده امیدوار است که رای روز جمعه به نوعی دولت اسرائیل را از خواب بیدار کند و متوجه شوند که موضوع شهرک سازی مساله تعیین در راه حل تشکیل دو دولت است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بسیاری از کشور‌ها، اقدامات اسرائیل در شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را «غیرقانونی» می‌دانند و آن را مانعی در برابر رسیدن به صلح قلمداد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG