لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

علت سقوط هواپیمای روسی «اختلال در کار بالچه‌ها» بود


وزارت دفاع روسیه می‌گوید گروه تجسس و تحقیق که مشغول اکتشاف لاشه هواپیمایی است که به‌تازگی سقوط کرد، روز چهارشنبه جعبه سیاه دوم آن را پیدا کرده است. برپایه گزارش برخی رسانه‌های روسی اختلال در کارکرد بالچه‌ها علت سقوط بوده است.

این هواپیمای نظامی که به مقصد سوریه در پرواز بود روز یکشنبه در دریای سیاه سقوط کرد و تمامی۹۲ نفر خدمه و سرنشینان آن کشته شدند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد دومین جعبه سیاه هواپیمای (توپولف) تی یو ۱۵۴ در اعماق دریا کشف و به ساحل منتقل شده است.

روز سه‌شنبه نیز جعبه سیاه اول هواپیما پیدا شد. اطلاعات ضبط شده در این دو دستگاه به یافتن دلایل این حادثه مرگبار کمک موثری خواهد کرد.

این هواپیما از جت‌های ساخت دوران اتحاد شوروی بود که به سوی پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه پرواز می‌کرد؛ اما به فاصله کوتاهی پس از سوخت‌گیری در فرودگاهی در حوالی شهر سوچی در سواحل دریای سیاه سقوط کرد. بیش از ۶۰ نفر از اعضای اکستر مشهور نظامی روسیه از جمله سرنشینان آن بودند.

اداره امنیت فدرال روسیه اعلام کرده که چهار علت احتمالی را بررسی می‌کند: خطای خلبان، اختلال فنی، سوخت نامناسب و یا ورود شی‌ای خارجی به موتور هواپیما. این اداره می‌گوید هیچ نشانه‌ای از احتمال اقدام تروریستی وجود ندارد ولی چنین احتمالی را بطور کلی رد نمی‌کند.

با وجود انتشار گزارش‌های ضد و نقیض در مورد محتوای جعبه‌های سیاه گروه امداد و تجسس روز چهارشنبه به رسانه‌های روسیه گفتند که دومین جعبه سیاه هواپیما حاوی جزییات فنی پرواز است.

یک وبسایت خبری در رورسیه به نام لایف مطالبی را منتشر کرده که مدعی است مکالمه مضطربانه بین خلبانان چند لحظه قبل از سقوط است که در یکی از جعبه‌های سیاه ضبط شده است. از این مکالمه چنین برمی آید که احتمالا اختلال در کار بالچه‌های هواپیما عامل سقوط بوده است.

براساس متنی که از این مکالمه انتشار یافته یکی از خلبانان همزمان با روشن شدن صدای یک آژیر فریاد م‌ زند «بالچه ها، لعنتی .................» و آخرین کلماتی که ضبط شده این است : «کاپیتان، داریم سقوط می‌کنیم.»

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید همزمان با کشف دومین جعبه سیاه گروه‌های امداد و تجسس در یک عملیات گسترده با کمک غواص‌ها، تجهیزات تجسس در اعماق دریا، پهپاد و هلی‌کوپتر مشغول پیدا کردن اجساد قربانیان و باقیمانده لاشه هواپیما هستند.

وزارت دفاع روسیه به رسانه‌های آن کشور گفت که تاکنون ۱۵ جسد و ۲۳۹ قطعه از بدن مسافران نگون‌بخت این هواپیما پیدا شده و بخشی از آنها برای شناسایی قربانیان به‌وسیله آزمایش دی‌ان‌ای به مسکو منتقل شده‌اند.

سقوط این هواپیما روسیه را در شوک فرو برد. این حادثه دقیقا در روزهایی اتفاق افتاد که دولت روسیه تصرف کامل شهر حلب توسط نیروهای دولتی سوریه، بزرگترین موفقیت از زمان شروع حملات نظامی روسیه در حمایت از بشار اسد را جشن می‌گرفت.

اعضای ارکستر نظامی قرار بود برای نظامیان روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم لاذقیه که مرکز اصلی عملیات هوایی روسیه است به مناسبت سال نو میلادی برنامه اجرا کنند.

XS
SM
MD
LG