لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

مرحله دوم عملیات بازپس‌گیری موصل کلید خورد


نیروهای حامی حکومت عراق در مناطق شرقی موصل
نیروهای حامی حکومت عراق در مناطق شرقی موصل

نیروهای عراقی روز پنج‌شنبه ۹ دی مرحله دوم عملیات بازپس‌گیری شهر موصل از گروه داعش را آغاز کردند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از آخرین تحولات عراق نوشت که در این مرحله از عملیات موصل، نیروهای عراقی از سه مسیر به سمت مناطق شرقی موصل در حرکتند تا پیشروی در این مناطق که از حدود یک ماه قبل متوقف شده بود، از سرگرفته شود.

از دو ماه و نیم قبل که نیروهای ضدتروریسم عملیات بازپس‌گیری موصل را کلید زدند، تاکنون یک چهارم شهر آزاد شده است در حالی که نخست وزیر عراق پیش‌بینی کرده بود تمام شهر تا آخر سال جاری میلادی یا اواسط دی ماه آزاد شود، اما پیشروی در موصل کندتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد انجام شده است، مسئله‌ای که فرماندهان ارتش عراق دلیل آن را لزوم حفاظت از جان غیرنظامیان عنوان کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد که روز پنج‌شنبه بیش از ۵۰ هزار سرباز و نیروهای پلیس فدرال عراق که از موضع اولیه خود در حومه‌های جنوب موصل جابه‌جا شده‌اند، وارد برخی محله‌های جنوب شرقی موصل شدند.

هم‌زمان نیروهای ضدتروریسم نیز پس از رسیدن نیروهای کمکی در مناطق القدس و الکرامه پیشروی داشته‌اند.

این گزارش اظهارات ژنرال علی الفریجی، فرمانده محور شمالی عملیات موصل، را بازتاب داده است که می‌گوید از ساعت ۷ صبح پنج‌شنبه پیشروی از سه جبهه به سمت مرکز شهر آغاز شده است.

به گفته این مقام نظامی، این عملیات کل پنج‌شنبه و جمعه ادامه خواهد داشت تا زمانی که تمام بخش‌های شرقی شهر کاملا آزاد شود.

آزادی موصل احتمالا پایانی بر جاه‌طلبی‌های گروه داعش خواهد بود که از زمان تصرف موصل این شهر در سال ۲۰۱۴ آن را مرکز خلیفه‌گری خود اعلام کرده بودند.

در حقیقت موصل آخرین منطقه بزرگی‌ست که این گروه در عراق هنوز در اختیار دارد، شهری که از مراکز مهم اقتصادی و سیاسی عراق و دومین شهر پرجمعیت این کشور به شمار می‌آید.

XS
SM
MD
LG