لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

روسیه خواستار پشتیبانی شورای امنیت از آتش‌بس سوریه شد


تصویری از ویرانه‌های شهرک دوما در حومه شمال شرقی
تصویری از ویرانه‌های شهرک دوما در حومه شمال شرقی

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که مسکو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در رابطه با آتش‌بس سوریه به شورای امنیت ارائه کرده تا پشتیبانی این شورا از توافق آتش‌بس را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویتالی چورکین روز جمعه ۱۰ دی پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران اظهار داشت که این شورا روز شنبه درباره پیش‌نویس قطعنامه رأی‌گیری خواهد کرد.

توافق آتش‌بس میان حکومت سوریه و اپوزیسیون مسلح این کشور که با میانجی‌گری روسیه و ترکیه حاصل آمده، با استقبال کشورهای مختلف جهان از جمله ایالات متحده و ایران مواجه شده است.

این توافق از نیمه شب پنج‌شنبه به اجرا درآمده است، اما در حالی که اکثر نقاط کشور سوریه روز جمعه نسبتاً آرامی را پشت سرمی‌گذارد، حومه دمشق در این روز صحنه درگیری‌هایی میان نیروهای حکومتی و اپوزیسیون مسلح این کشور بود.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که قوای حکومتی و شورشیان در منطقه وادی بردی با یکدیگر برخورد داشته‌اند.

این منطقه‌ در شمال غرب دمشق واقع است، جایی که نیروهای اپوزیسیون سوریه ذخایر آب را به روی پایتخت بسته‌اند.

به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مشخص نیست که کدام گروه بار نخست آتش‌بس را نقض کرده است، اما هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند.

قوای حکومتی سوریه شامگاه پنج‌شنبه پیش از آغاز آتش‌بس، منطقه وادی بردی را بمباران کرده بود. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که گروه فتح شام، جبهه النصره سابق که پیش از این وابسته به القاعده بود، از جمله گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد است که در این منطقه حضور دارد.

توافق‌نامه آتش‌بس میان حکومت سوریه و اپوزیسیون مسلح این کشور، شامل گروه‌های فتح شام و حکومت اسلامی (داعش) نمی‌شود. با این حال چهره‌های اپوزیسیون سوریه می‌گویند که آتش‌بس امروز در همه مناطقی که تحت تسلط اپوزیسیون است برقرار بود، حتی مناطقی که فتح شام نیز در آن حضور دارد.

شورشیان هفته گذشته به تأسیسات آبرسانی در منطقه وادی بردی یورش بردند و آب را به روی پایتخت بستند. به گفته مقامات سازمان ملل متحد، چهار میلیون در دمشق و حومه‌های پایتخت از آن زمان تاکنون بدون آب مانده‌اند.

این گزارش می‌گوید که درگیری‌ها در منطقه وادی بردی عمده‌ترین مورد نقض آتش‌بس از نیمه شب پنج‌شنبه تاکنون بوده و اگرچه زد و خوردهای جسته و گریخته‌ای در دیگر نقاط سوریه رخ داده، اما هیچ کدام گسترده نبوده است.

یک مورد درگیری هم که از استان حما گزارش شده، بین نیروهای حکومت سوریه و جهادگرایانی بوده که شامل توافق آتش‌بس نیستند.

XS
SM
MD
LG