لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

«موافقت دادستانی» با مرخصی درمانی آرش صادقی


آرش صادقی و همسر او، گلرخ ایرایی
آرش صادقی و همسر او، گلرخ ایرایی

وکیل آرش صادقی، زندانی سیاسی که در اعتصاب غذای طولانی مدت به‌سرمی‌برد، از موافقت مقامات دادستانی برای اعطای مرخصی درمانی به وی خبر داده است.

امیر رئیسیان روز شنبه ۱۱ دی به سایت خبری «ساعت ۲۴» گفت که یکی از مقامات دادستانی به خانواده آرش صادقی اطلاع داده است که صبح یکشنبه [۱۲ دی ماه]، به محل زندان مراجعه کنند و با گذرادن قرار وثیقه شرایط مرخصی او و همسرش، گلرخ ایرایی، را فراهم آورند.

به گفته وی، با این قرار وثیقه آرش صادقی به مرخصی درمانی می‌رود؛ همسرش نیز از زندان مرخصی خواهد گرفت تا او در مقابل این اقدامات اعتصاب غذای خود را بشکند.

عوارض اعتصاب غذا در زندان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00
لینک مستقیم

آرش صادقی از ۶۹ روز قبل در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برد که این رویداد بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته تا جایی که کمپین آزادی او با هشتگ «آرش را نجات دهید» در توئیتر انعکاسی بین‌المللی داشت.

خواسته اصلی آرش صادقی، آزادی همسر اوست که به علت نگارش داستان منتشرنشده‌ای درباره سنگسار به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» متهم شده؛ اتهاماتی که به صدور حکم ۶ سال زندان برای او انجامیده است.

روز شنبه همچنین حدود هزار و ۳۰۰ فعال سیاسی و مدنی ایران در نامه‌ای خواستار پایان دادن به اعتصاب غذای آرش صادقی و علی شریعتی، زندانی سیاسی اصلاح‌طلب، شدند. آقای شریعتی نیز از روز ۱۰ آبان در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برد.

این نامه که در وبسایت خبری انصاف‌نیوز منتشر شده به امضای چهره‌هایی چون مصطفی تاجزاده، آذر منصوری، اعظم طالقانی، کیوان صمیمی، حسین کروبی، فیض‌الله عرب‌سرخی، سعید مدنی و حبیب‌الله پیمان رسیده است.

در این نامه آمده است: «از یکایک زندانیان سیاسی و عقیدتی و به طور خاص آقایان آرش صادقی و علی شریعتی، در خواست می‌کنیم جانشان را ابزار پیگیری مطالبات خود قرار ندهند و با شکست اعتصاب غذا و رفع نگرانی خانواده‌، آشنایان و هموطنان ‌خواسته‌های خود را پیگیری کنند‌».

امضاکنندگان نامه همچنین به مسئولان قوه قضاییه ایران هشدار داده‌اند که با «تدبیر»، «مانع از وقع فاجعه» شوند.

گزارش‌هایی که در روزهای اخیر منتشر شده حکایت از وخامت حال آرش صادقی و علی شریعتی دارد تا جایی که خانواده آقای صادقی اعلام کرده‌اند که او «خون بالا می‌آورد».

روز گذشته یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز خواستار آزادی آقای صادقی و گلرخ ایرایی شد و تاکید کرد که هیچ کس نباید به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی خود زندانی شود.

آرش صادقی، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و تشکیل گروه غیرقانونی» در دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

علی شریعتی نیز به اتهام «اجتماع و تبانی» از طریق شرکت در تجمع اعتراض به اسیدپاشی‌های اصفهان، «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به ریاست جمهوری و داشتن ماهواره در منزل» به پنج سال زندان محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG