لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

بازداشت ۲۱ صیاد کشورهای عربی به علت ورود «غیرمجاز» به آب‌های ایران


عکس تزیینی است.
عکس تزیینی است.

سه لنج صیادی متعلق به یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به دلیل آنچه «ورود غیرمجاز» به آب‌های ایران اعلام شده است٬ توقیف و ۲۱ سرنشین آن بازداشت شدند.

خبرگزاری‌های ایران روز دوشنبه (۱۳ دی) به نقل از رحیم جهان ‌بخش٬ فرمانده دریابانی کیش، خبر توقیف این سه لنج و صیادان را منتشر کرده‌اند.

آقای جهان ‌بخش گفت: این لنج‌ها «حدود ۱۲ کیلومتر وارد آب‌های جمهوری اسلامی شده و مشغول صید ماهی بویژه کوسه ماهی سفید از نوع کمیاب و در حال انقراض بودند.»

آن‌طور که این مقام انتظامی گفته است، ناخداهای این لنج‌ها نیز به همراه سایر سرنشینان آنها با دستور مقام قضایی بازداشت شده‌اند.

فرمانده دریابانی کیش اضافه کرد: صید «کوسه سفید» براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران «جرایم سنگینی» دارد و جریمه مالی آن معادل «۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال» است.

براساس اعلام مقام‌های مسئول در ایران، در سال جاری ۱۲ لنج متعلق به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به طور «غیرقانونی» وارد آب‌های کشور شده اند که منجر به توقیف آن‌ها شده است.

جنوب ایران مرزهای آبی مشترک قابل توجهی با برخی کشورهای عربی دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

صیادان محلی به طور معمول به اتهام ورود «غیرقانونی» به آب‌های کشوری که اقدام به بازداشت آن‌ها کرده‌ است٬ دستگیر و برای مدتی زندانی و پس از رایزنی‌ها آزاد می‌شوند.

بازداشت صیادان در آب‌های خلیج فارس در سال‌های اخیر با افزایش تنش‌های سیاسی میان ایران و برخی دیگر از کشور‌های این منطقه به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

مرداد ماه امسال نیز وزارت کشور کویت اعلام کرده بود که نیروهای گارد ساحلی این کشور، «۱۰ ایرانی نفوذی» را به خاطر «تلاش برای ورود غیرقانونی و پنهانی» به این کشور بازداشت کرده‌اند.

۲۳ مرداد ماه هم سرهنگ امین خسروی٬ فرمانده دریابانی بوشهر از توقیف سه قایق و یک لنج صیادی به دست گارد دریایی عربستان سعودی خبر داده و گفته بود از سرنوشت ۱۶صیاد این لنج‌ها اطلاعی در دست ندارد.

۱۸ بهمن‌ماه سال گذشته نیز برخی وب‌سایت‌های محلی در بوشهر گزارش کرده بودند که سه صیاد ایرانی از سوی نیروهای کویتی بازداشت و به داخل خاک این کشور منتقل شده‌اند.

حدود ۴۰ روز بعد نیز رسانه‌ها از پیدا شدن جسد دو صیاد بوشهری در آب‌های کویت خبر داده٬ اما علت مرگ آنها را اعلام نکرده بودند.

XS
SM
MD
LG