لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

آیت‌الله خامنه‌ای: پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا نتیجه «اقتصاد مقاومتی» بوده است


رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا در ۱۵۰ سال گذشته نتیجه «اقتصاد مقاومتی» بوده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در جمع گروهی که دفتر رهبر ایران آنها را «نخبگان و مدال‌آوران علمی دانشگاه صنعتی شریف» معرفی کرده است، افزوده است: «البته آمریکایی‌ها این اندیشه را در جهت مادی‌گری و پول به کار گرفتند اما همین تجربه پذیرفته شده جهانی را می‌توان با جهت‌گیری متعالی‌تری به کار گرفت».

او تاکید کرده که «اقتصاد مقاومتی یک اندیشه تجربه شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی از زمان تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد بار‌ها از لزوم پیگیری «اقتصاد مقاومتی» توسط دولت‌های دهم و یازدهم سخن به میان آورده است.

بر اساس گزارش دفتر رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ برای نخستین بار اعلام کرد که «ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم».

او دو سال بعد در سخنرانی دیگری، گفت: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت امکان می‌دهد و اجازه می‌دهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند».

آقای خامنه‌ای معنی اقتصاد مقاومتی را «داشتن اقتصادی رو به رشد با آسیب‌پذیری کمتر» در برابر کشورهایی دانسته که از آن‌ها به عنوان «دشمن» نام برده است و در جای دیگری، بر «پیروی از الگوی اقتصادی بومی- علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی» تأکید کرده است.

رهبر ایران ضرورت پیگیری اقتصاد مقاومتی را ناشی از «فشار و تهدیدهای اقتصادی دشمن بر کشور»، «وجود مشکلات مزمن و دیرپا» و «بحران‎های اقتصاد جهانی» عنوان کرده بود.

با این حال، او در سخنرانی روز دوشنبه خود هیچ توضیحی درباره ادعایش مبنی بر اینکه پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا نتیجه «اقتصاد مقاومتی» بوده است، نداد.

جای خوشحالی است که آیت‌الله خامنه‌ای بالاخره ولو به صورت تلویحی الگوی قابل تحسینی را در آمریکا پیدا کرده‌اند. البته تا به حال کسی الگوی اقتصاد آمریکا را "مقاومتی" نام نگذاشته، زیرا اقتصاد آمریکا یک اقتصاد دولتی و از بالا به پایین نبوده بلکه اقتصادی آزاد و بر مبنای کار، برنامه درازمدت و آینده‌نگر بوده است.
جلیل روشندل، تحلیلگر سیاسی در آمریکا

دکتر جلیل روشندل، تحلیلگر سیاسی در آمریکا، به رادیو فردا می‌گوید: «جای خوشحالی است که آیت‌الله خامنه‌ای بالاخره ولو به صورت تلویحی الگوی قابل تحسینی را در آمریکا پیدا کرده‌اند. البته تا به حال کسی الگوی اقتصاد آمریکا را "مقاومتی" نام نگذاشته، زیرا اقتصاد آمریکا یک اقتصاد دولتی و از بالا به پایین نبوده بلکه اقتصادی آزاد و بر مبنای کار، برنامه درازمدت و آینده‌نگر بوده است. یعنی کارآفرینان آمریکایی در طول حیات اجتماعی- اقتصادی این کشور پیوسته آینده‌نگر بودند».

او اضافه می‌کند: «عواملی که موجب شد تا اقتصاد آمریکا بر پایه‌های مستحکمی بنا شود حمایت دولت فدرال از برنامه‌های اقتصادی موسسات و کارآفرینان بوده که تا صد درصد غیر دولتی بودند. دولت امنیت را فراهم کرده و از طرفی در قرن ۱۹ و تا اوایل قرن بیستم آمریکا از حفاظت و تامین ژئواستراتژیک دو اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام برخوردار بود و در هیچ جنگ در معیار بین‌المللی شرکت نکرده است. در حالی که ایران از بدو تشکیل جمهوری اسلامی یا در جنگ با عراق بوده، یا در جنگ بر له این کشور و یا در جنگ به حمایت از سوریه و یمن درگیر بوده است».

به گفته آقای روشندل، «خود آمریکایی‌ها فکر نمی‌کنند اسم این اقتصاد "مقاومتی" است ولی اهمیتی هم ندارد که نام آن را "اقتصاد مقاومتی" بگذاریم یا نگذاریم. به طور یقین الگوبرداری از آن مثبت است به شرطی که منظور از آن گرسنگی کشیدن اقشار زحمتکش به قیمت ثروت‌اندوزی و بالا رفتن طبقات برج‌های چند نفر معدود نباشد».

رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی امسال خود سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرد و «اقتصاد مقاومتی» را «علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم» دانست و گفت: «با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصت‌های بسیاری برای کشور ایجاد و از آن‌ها استفاده کرد».

«جوانان انقلابی را دوست دارم و از آنها حمایت می‌کنم»

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه‌اش بار دیگر بحث نیروهای انقلابی و غیرانقلابی را مطرح کرد و گفت: «من جوان‌های مؤمن و انقلابی را بسیار دوست دارم و از آن‌ها، در هر کجا باشند پشتیبانی می‌کنم و وظیفه رؤسا و مسئولین دانشگاه‌ها و وزیران مربوطه، حمایت مضاعف از جوانان مؤمن و انقلابی در دانشگاه‌ها است».

آیت‌الله خامنه‌ای در برهه‌های مختلف بر حمایت از طیف تندرو به عنوان کسانی که به گفته او «مومن و انقلابی» هستند تاکید کرده و به مخالفان تاخته است که چرا این «جوانان» را افراطی می‌خوانند.

او در همین زمینه پس از حمله گروهی از افراد به سفارت عربستان در تهران، در سخنانی گفت: «برخی دائما کلمه تندرو‌ها را تکرار می‌کنند که منظور آن‌ها جریان مومن و حزب‌اللهی است» و «نباید جوانان انقلابی و حزب‌اللهی را متهم به تندروی کرد، زیرا این جوانان با اخلاص تمام و با همه وجود در میدان حاضرند و هرگاه که دفاع از مرز‌ها و دفاع از هویت ملی لازم باشد، وسط میدان هستند».

XS
SM
MD
LG