لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

«عفو بین‌الملل» خطاب به مقام‌های ایران: از بازی با جان آرش صادقی دست بردارید


سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن مقام‌های قضایی ایرانی به تاخیر در آزاد کردن آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، خواستار آن شد تا آنها «از بازی با جان» آقای صادقی دست بردارند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

«عفو بین‌الملل» در بیانیه‌ای که ۱۳ دی‌ماه منتشر شده یادآوری کرده است که آرش صادقی، در اعتراض به ادامه حبس همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، بیش از دو ماه است که در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برد: «در حالی‌که اعضای خانواده‌اش می‌گویند او خون بالا می‌آورد و با مشکلات عمده قلب، کلیه و دستگاه تنفسی و گوارش روبه‌رو است».

این سازمان مدافع حقوق بشر با تاکید بر لزوم آزادی فوری آقای صادقی، خواستار دسترسی او به مرکز درمانی تخصصی، مطابق با معیارهای پزشکی و مستقل شده‌است.

آقای صادقی، زندانی سیاسی، بیش از هفتاد روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. خواسته اصلی او نیز آزادی همسرش است که به دلیل داستانی که علیه سنگسار نوشته اما منتشر نشده، متهم به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» شده است.

وضعیت آرش صادقی توجهات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان به خود جلب کرده و کارزار درخواست برای آزادی او با هشتگ «آرش را نجات دهید» بازتابی وسیع در توئیتر پیدا کرد.

به گفته «عفو بین‌الملل» مقام‌های قضایی ایران به‌جای آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آقای صادقی و خانم ایرایی، خواستار وثیقه‌هایی گزاف شده‌اند.

امیر رئیسیان، وکیل آرش صادقی، شامگاه یکشنبه در حساب کاربری‌اش در توییتر گفته بود که وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی گلرخ ابراهیمی، سپرده شده و با پایان كارهای اداری، او تا روز سه‌شنبه ۱۴ دی آزاد می‌شود. به گفته آقای رئیسان پس از آزادی او، آرش صادقی قرار است به بیمارستان انتقال داده شود.

سازمان عفو بین‌الملل یادآوری کرده‌است «مقام‌های ایران به خوبی می‌دانند که حتی چند ساعت تاخیر در آزادی آرش صادقی به معنی مرگ و زندگی‌ست».

در کنار او، علی شریعتی، زندانی دیگر، نیز در اعتصاب غدایی طولانی‌مدت است که نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت سلامتش ایجاد کرده است.

آقای شریعتی از دو ماه پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. او به دلیل شرکت در تجمعی در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد. آقای شریعتی اعلام کرده تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

سازمان عفو بین‌الملل به وضعیت این زندانی سیاسی نیز اشاره کرده و می‌گوید از منظر این سازمان، علی شریعتی «زندانی عقیده» است و زندگی‌اش به خاطر اعتصاب غدا به مخاطره افتاده است.

سعید شیرزاد، محمدرضا نکونام، حسن رستگاری مجد، مهدی کوخیان و نزار ذکا، بازگان لبنانی، از دیگر کسانی هستند که گزارش‌هایی در مورد اعتصاب غدای آن‌ها در زندان منتشر شده و عفو بین‌الملل نیز به نام آن‌ها اشاره کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها از تهران، ماموران امنیتی در تهران صبح روز دوشنبه مانع از تجمع گروهی از فعالان مدنی و شهروندان در مقابل زندان اوین «در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا» شده‌اند.

تجمع گروهی از فعالان مدنی و شهروندان در مقابل زندان اوین
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:56 0:00

XS
SM
MD
LG