لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳
تابوت آقای هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران تهران
تابوت آقای هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران تهران

واکنش‌ها به درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، از عمده‌ترین چهره‌های سیاسی در چند دهه گذشته در ایران، در جریان برپایی نظام جمهوری اسلامی، جنگ ایران و عراق، ریاست دولت، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، درگذشت. درگذشت او با واکنش‌هایی، داخل و خارج از ایران همراه شده‌است. بخشی از این واکنش‌ها را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

اکبر هاشمی رفسنجانی، از عمده‌ترین چهره‌های سیاسی در چند دهه گذشته در ایران، در جریان برپایی نظام جمهوری اسلامی، جنگ ایران و عراق، ریاست دولت، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، درگذشت. درگذشت او با واکنش‌هایی، داخل و خارج از ایران همراه شده‌است. بخشی از این واکنش‌ها را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید. دیدگاه شماری از صاحب‌نظران، فعالان و کارشناسان ایرانی را هم می‌توانید در این صحفه بخوانید و بشنوید.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته است هاشمی رفسنجانی «شخصیت مهمی» در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود. این مقام رسمی گفته «ما به خانواده و عزیزان او تسلیت می‌گوییم».

مقام‌هایی در اروپا و ایالات متحده که نامشان فاش نشده، به روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفته‌اند هاشمی رفسنجانی «نقشی مهم برای بسیج حمایت از حسن روحانی برعهده داشت، که حضورش به توافق اتمی و اقدامات برای بهبود روابط با غرب کمک کرد». یک مقام ارشد اروپایی گفته است «زمان کنونی [درگذشت هاشمی رفسنجانی] بسیار زمان بدی‌ست».

از سوی دیگر مریم رجوی از رهبران «سازمان مجاهدین خلق»، در واکنش به خبر درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی، او را یکی از پایه‌های جمهوری اسلامی توصیف کرده، که به گفته او حضور نداشتنش موجب «فرو ریختن» تعادل نظامی سیاسی حاکم بر ایران خواهد شد.

جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی‌آمریکایی بازداشتی در ایران که در پی توافق اتمی آزاد شد، به خبر درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی این‌گونه واکنش نشان داده است: جایی در تهران، بازجویان من و دیگر عوامل سپاه پاسداران مشغول رقص هستند. آن‌ها رفسنجانی را رقیب و تهدید اصلی علیه خود می‌دانستند.

نخست‌وزیر پاکستان از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی ابراز تاسف کرده‌است. پیش‌تر نخست‌وزیر هند نیز پیام مشابهی در توئیتر خود منتشر کرده بود. از میان کشورهای هم‌جوار و نزدیک ایران، وزیران خارجه ترکیه و بحرین نیز تسلیت گفته یا ابراز هم‌دردی کرده‌اند. رئیس اجرایی دولت افغانستان و نیز دفتر ریاست‌جمهوری عراق نیز پیام‌های تسلیت صادر کرده‌اند.

یان برمر، پژوهشگر علوم سیاسی و دبیر آمریکایی موسسه اوراسیا، در پی درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید «میانه‌روی» اکبر هاشمی رفسنجانی «تنها محدود به حکومت روحانیون در ایران بود و او دوست غرب نبود... مهم‌تر از آن دوست مردم ایران هم نبود».

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دمکراسی، اندیشکده‌ای نومحافظه‌کار در واشینگتن، با انتقاد از آن‌چه به‌دست فراموشی‌سپردن «میراث» اکبر هاشمی رفسنجانی توصیف کرده می‌گوید «احتمالا فضای کافی برای بیان کارزار او در ترور، قتل، دروغ‌گویی اتمی و فساد وجود ندارد».

تصویری از ظریف و خاتمی در حسینیه جماران

خبرگزاری تسنیم به نقل از محمد هاشمی رفسنجانی، برادر رئیس درگذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، می‌گوید مراسم تشییع آقای هاشمی رفسنجانی سه‌شنبه برگزار می‌شود.

خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین، خبر درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی را در توئیتر خود با واژگان انگلیسی «روحش شاد» و در توئیت عربی خود با «رحمت‌الله» بازتاب داده‌است:​

وزیر خارجه ترکیه نیز «عمیقا ابراز تاسف» کرده‌است:

کانال تلگرام حمید رسایی، نماینده اصولگرای پیشین مجلس ایران، که پیشتر انتقادها و حملاتی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی انجام داده بود، ساعاتی پس از اعلام خبر درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی، این متن را در تلگرام خود قرار داده‌است:

متن از توئیتر دبیر سرویس اقتصادی روزنامه ایران

شماری از روزنامه‌های صبح ایران؛ دوشنبه
شماری از روزنامه‌های صبح ایران؛ دوشنبه

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید دفتر فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، پیام تسلیت کوتاهی صادر کرده‌است. رئیس‌جمهوری ونزوئلا، نیز پیام تسلیتی فرستاده‌است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG