لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

مصوبه مجلس: دولت موظف به افزایش توان موشکی است


مجلس ایران ضمن بررسی برنامه ششم توسعه، طرح‌هایی را تصویب کرد که در صورت تأیید از سوی شورای نگهبان، دولت موظف خواهد شد، هر سال حداقل پنج درصد از «بودجه عمومی» را به بودجه دفاعی کشور اضافه و همچنین نسبت به «توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی» اقدام کند.

در جلسه علنی روز دوشنبه، ۲۰ دی مجلس ایران، بندهایی از بخش سیاسی، دفاعی و امنیتی لایحه برنامه ششم توسعه تصویب شد که باید به تأیید شورای نگهبان نیز برسد.

بر پایه این مصوبه، دولت موظف شده است که نسبت به «توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی»، «توسعه و تقویت توان پدافند هوایی»، «توسعه و تقویت امکانات جنگ الکترونیک و دفاع سایبری» و «توسعه و به‌روزرسانی توانمندی تولید پهپادها و تسلیح آنها» اقدام کند.

«نوسازی هواپیماهای نظامی»، «توسعه ناوگان نیروی دریایی»، «تقویت کمی و کیفی بسیج» و «توسعه و تقویت یگان‌های رزمی و تیپ‌های واکنش سریع نیروهای مسلح» از جمله دیگر اقداماتی است که دولت موظف به اجرای آن شده است.

این مصوبه در حالی در مجلس به تصویب رسیده است که برنامه‌های موشکی ایران در سال‌های گذشته اعتراض کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی را به دنبال داشته است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ضمن تأیید برجام از ایران خواسته که «تا هشت سال پس از نخستین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، و از جمله به کارگیری فناوری مربوط به این موشک‌ها، اجتناب کند».

با این حال این قطعنامه آزمایش‌های موشکی ایران را قدغن نکرده است و اقدامات تنبیهی نیز در نظر نگرفته است.

در همین حال پیشتر بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواسته بود که این شورا از ایران بخواهد تا از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند چرا که به اعتقاد او چنین آزمایش‌هایی ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد.

ایران اما می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف از برنامه موشکی ایران را «بازدارندگی» اعلام کرده و گفته‌اند که «هر چه بُرد موشک‌های ما بیشتر شود، احتمال جنگ کمتر می‌شود»

با این حال امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۶ مهر، گفته بود که هدف جمهوری اسلامی از تولید موشک، هدف قرار دادن اسرائیل است و به همین دلیل نیازی به موشک‌های با بُرد بیش از ۲ هزار کیلومتر ندارد.

نمایندگان مجلس در جلسه روز دوشنبه خود همچنین دولت را موظف کردند که در بودجه هر سال «حداقل پنج درصد از منابع بودجه عمومی به‌استثنای واگذاری دارایی‌های مالی، درآمد هزینه دستگاه‌ها و درآمدهای اختصاصی» را برای «تقویت بنیه دفاعی» اختصاص دهد.

بر اساس گزارش‌ها، بودجه نظامی ایران در سال ۹۵ بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان بود و در بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۶ بودجه برخی نهادها مانند ستاد مشترک سپاه پاسداران بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بودجه نظامی نیز در مجموع حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نمایندگان مجالس نهم و دهم پس از توافق اتمی وین مصوباتی را برای افزایش بودجه نظامی ایران تصویب کرده‌اند.

برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که بودجه نظامی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه کمتر است و باید افزایش یابد.

براساس گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش صلح، عربستان با هزینه‌ای بالغ بر ۸۷ میلیارد دلار که دو برابر بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۰۶ است، پس از آمریکا و چین بیشترین هزینه نظامی را در سال ۲۰۱۵ میلادی داشته است.

XS
SM
MD
LG