لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

عراقچی: تمدید قانون آیسا باید جبران شود


عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام
عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفته که «از دید ایران تمدید قانون آیسا نقض تعهدات برجامی آمریکا است و باید به نحو موثری جبران شود.»

به گزارش روز سه‌شنبه۲۱ دیخبرگزاری فارس٬ عباس عراقچی که برای شرکت در ششمین کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده٬ از بررسی تمدید قانون آیسا در کمیسیون مشترک خبر داد.

آقای عراقچی گفت که نشست‌های کار‌شناسی پیش از نشست کمیسیون مشترک هم به جمع‌بندی‌های «خوبی» رسیده٬ اما تاکنون درباره نتایج نشست کار‌شناسان ایران و آمریکا هنوز گزارشی منتشر نشده است.

به گفته این مقام وزارت امور خارجه ایران، «طبق ساز و کار برجام٬ اگر کشوری نسبت به رفتار کشور دیگر شکایتی داشته باشد٬ اول باید مذاکرات دوجانبه بین آن دو کشور صورت بگیرد و ما این مذاکرات دوجانبه را داشتیم.»

به دنبال تمدید قانون «داماتو» در آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند این اقدام به منزله «نقض» برجام است و آن‌ها در این خصوص سکوت نکرده و واکنش «مناسبی» خواهند داشت.

قرار است ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و معاونان و مدیران سیاسی ۱+۵ امروز در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شود.

نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها نیز روز گذشته به مدت حدود دو ساعت و با حضور هیات‌های کار‌شناسی ایران و کشورهای عضو گروه ١+۵ برگزار شده بود.

پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در دی ماه سال گذشته، اعلام شد که کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و کشورهای ۱+۵ با هدایت و هماهنگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد.

از زمان اجرایی شدن برجام، این کمیسیون مشترک تاکنون چند بار تشکیل جلسه داده که عمده مطالب مورد بررسی در آن موضوع فروش آب سنگین ایران و موضوع مشکلات بانک‌های اروپایی برای مشارکت در ایران بوده است.

پنجمین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرای خارجه طرفین در روزهای پایانی شهریور ماه به سرپرستی عباس عراقچی و هلگا اشمیت٬ معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده بود.

به گفته مقامات ایرانی، کند بودن روند لغو تحریم‌های ایران و فضای روانی باقی مانده از تحریم‌ها از مباحث مطرح‌شده در این کمیسیون بود.

XS
SM
MD
LG