لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

بانک مرکزی: میزان نقدینگی در ایران به هزار و ۱۶۲ تریلیون تومان رسیده است


بانک مرکزی ایران خبر داد که نقدینگی در پایان آبان ماه، با ۲۸ درصد افزایش نسبت به آبان ماه سال ۹۴ و ۱۴ درصد افزایش نسبت به پایان آن سال، به هزار و ۱۶۲ تریلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نقدینگی در اسفند سال ۹۴ هزار و ۱۷ تریلیون تومان اعلام شده بود که نسبت به سال پیش از آن ۳۰ درصد رشد داشت.

براساس این گزارش، هزار و ۱۰ تریلیون از میزان نقدینگی تا آبان ماه، متعلق به «شبه پول» است که «عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد». این رقم نسبت به اسفند سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از این نقدینگی را پول تشکیل می‌دهد که نسبت به اسفند سال گذشته ۹ و نیم درصد افزایش یافته است.
براساس دیدگاه برخی از کار‌شناسان، نقدینگی به‌صورت «شبه پول» در کوتاه‌مدت آثار تورمی ندارد.

نقدینگی در ایران طی یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته‌ است. این رقم در آغاز کار دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان بود، که نشان می‌دهد از آن زمان تاکنون نقدینگی در ایران بیش از ۱۷ برابر شده‌ است.

این موضوع از سوی شماری از کار‌شناسان اقتصادی به عنوان یکی از علت‌های اصلی نرخ بالای تورم در ایران عنوان شده‌ است.

براساس گزارش بانک مرکزی همچنین بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی تا پایان آبان ماه با ۱۹ درصد افزایش نسبت به اسفند سال گذشته به بیش از۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

درهمین حال خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که از این مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان متعلق به دولت و ۲۶ هزار میلیارد تومان دیگر بدهی موسسات و شرکت‌های دولتی است.

براساس آمار بانک مرکزی، همچنین بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی تا پایان آبان‌ماه به بیش از ۲۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفندماه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

روزنامه اعتماد پیش از این در گزارشی با اشاره به آمار بانک مرکزی نوشته بود که بدهی دولت به بانک‌ها از ٣ هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد به ٧٢ هزار میلیارد تومان درپایان دولت او افزایش یافته است.

دولت حسن روحانی در طول دو سال و نیم گذشته خود را متعهد به پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها اعلام کرده اما این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دولت در عمل نتوانسته این مهم را محقق کند، هرچند که میزان شتاب رشد بدهی‌های دولت به بانک‌ها کاهش داشته است.

XS
SM
MD
LG