لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

رای سنای آمریکا به رفع مانع قانونی؛ راه متیس به سوی وزارت دفاع هموار شد


ژنرال متیس (راست) و سناتور مک‌کین در جلسه سنا
ژنرال متیس (راست) و سناتور مک‌کین در جلسه سنا

سنای آمریکا با رای اکثریت بالای نمایندگان به چشم‌پوشی بر قانونی رای داد، که در عمل راه جیمز متیس، ژنرال بازنشسته ارتش، را برای هدایت وزارت دفاع دولت دونالد ترامپ هموار می‌کند. نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه به رفع مانع قانونی رای دادند.

ژنرال متیس، در سال ۲۰۱۳ از ارتش ایالات متحده، بازنشته شد و در واقع باید هفت سال از آغاز بازنشستگی او بگذرد تا قادر شود پستی دولتی در اختیار بگیرد.

۸۱ سناتور به چشم‌پوشی بر این قانون رای موافق دادند و ۱۷ سناتور نیز رای مخالف. کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان نیز با ۳۴ رای موافق در برابر ۲۸ رای مخالف، آن را برای رای‌گیری به صحن عمومی مجلس نمایندگان فرستاده‌است که قرار است نهایتا تا روز جمعه نتیجه را اعلام کند؛ آن‌چه از هم‌اکنون گفته می‌شود نتیجه‌اش موافقت اکثر نمایندگان خواهد بود.

شمار بالایی از نمایندگان حزب دمکرات در هموار کردن راه متیس به سوی وزارت دفاع با رقبای جمهوری‌خواه همکاری کرده‌اند.

ویلیام کوهن، وزیر دفاع دوره بیل کلینتون، از جمله مدافعانی بود که در حمایت از متیس سخن گفته است. رهبر اقلیت دمکرات در سنا نیز به لغو موقتی قانونی رای آری داده‌است. از جمله مخالفان «مشوق» قانونی نیز کریستین جیلیبرند بود که گفته است چنین کاری دست زدن به «اشتباهی‌ست که طی ۵۰ سال گذشته سابقه ندارد».

اقدام کنگره آمریکا برای اعطای این مشوق قانونی به جیمز متیس، از سال ۱۹۵۰ به این‌سو سابقه نداشته‌است.

ژنرال متیس در جریان نشست سنا، از توافق اتمی دفاع کرده و گفته این توافق یک معاهده دوستی نیست و توافقی «ناقص» در زمینه کنترل جنگ‌افزار است اما « وقتی آمریکا قولی می‌دهد باید به آن احترام بگذارد».

او تاکید کرده، نظم جهانی با «بدترین حملات از زمان جنگ دوم بین‌الملل» روبه‌رو است و از روسیه، چین و سازمان‌های تروریستی به‌خاطر ایجاد بی‌ثباتی انتقاد کرده است.

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، از پیمان آتلانتیک شمالی نیز قویا حمایت کرده و گفته «ناتو از نظر من، موفق‌ترین اتحاد نظامی در تاریخ معاصر جهان یا احتمالا در کل تاریخ، است». وزیر پیشنهادی دفاع، گفته با دونال ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد این موضوع گفت‌وگو و بعضا «گفت‌وگوهایی عمیق» داشته‌ و آقای ترامپ به شنیدن نظراتش علاقه نشان داده‌است.

XS
SM
MD
LG