لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

ائتلاف اصلی مخالفان اسد از مذاکرات آستانه حمایت کرد


شورای عالی مذاکرات، ائتلاف اصلی مخالفان سوری، که مقر آن در عربستان سعودی‌ست، در بیانیه‌ای اعلام کرده از نشست آستانه، برای یافتن راه پایان جنگ در سوریه، حمایت می‌کند.

مذاکرات آستانه در پی دیدارهای مقام‌های روس و ترک شکل گرفت. ایران از جمله حامیان مذاکرات است و آنکارا می‌گوید قرار است نمایندگان آمریکا نیز به آن دعوت شوند.

به گزارش رویترز در بیانیه‌ی شورای عالی مذاکرات گفته شده «این کمیته حمایت خود را از مذاکره هیئت‌های نظامی اعلام می‌کند… و امیدوار است که نتیجه آن به برپایی آتش‌بس بیانجامد».

این ائتلافِ دربرگیرنده گروه‌های مخالف بشار اسد، ابراز امیدواری کرده که دیدار ِ آستانه، پایتخت قزاقستان، «گامی اولیه به‌سوی دور بعدی مذاکرات سیاسی باشد».

استفان دی‌میستورا، نماینده ملل متحد در امور سوریه اعلام کرده می‌خواهد مذاکراتی را در هشتم فوریه در ژنو برگزار کند. مقام‌های روس گفته‌اند مذاکرات آستانه قصد «رقابت» با سازمان ملل را ندارد و ترجیح می‌دهد «تکمیل‌کننده» آن باشد.

همزمان با اعلام حمایت ائتلاف مخالفان اسد، ترکیه نیز روز ۲۵ دی ماه اعلام کرد مسکو و آنکارا توافقی کرده‌اند که به موجب آن، ایالات متحده در نشست صلح سوریه در پایتخت قزاقستان، شرکت خواهد کرد.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده که نمی‌توان نقش واشینگتن را در مذاکرات نادیده گرفت.

مذاکرات آستانه قرار است اندکی پس از تشکیل دولت جدید ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ، برپا شود.

دولت باراک اوباما مایل است که حزب اتحاد دمکراتیک سوریه در نشست آستانه شرکت کند؛ آنچه با انتقاد شدید آنکارا روبه‌رو است که این حزب را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا می‌داند و اعضا و شبه‌نظامیان وابسته به آن را نیز «تروریست». اتحاد دمکراتیک سوریه و شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد، از موفق‌ترین گروه‌ها در نبرد زمینی با «داعش» توصیف می‌شوند.

ایران، از دیگر حامیان اصلی بشار اسد در کنار روسیه، از نشست آستانه حمایت کرده‌است. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ۱۷ دی ماه در دمشق گفته بود «به صورت تئوریک، این راه‌حلی منطقی است و ما می‌خواهیم این شانس را یک بار دیگر بیازماییم».

همزمان با تحولات تازه در ارتباط با مذاکرات آستانه، گزارش شده است که گروه موسوم به حکومت اسلامی دست به حمله گسترده‌ای به دیرالزور در شرق سوریه زده است. دیدبان حقوق بشر سوریه که بر جنگ داخلی آن کشور ناظر است، این یورش را از «تهاجمات گسترده داعش طی ماه‌های گذشته» برآورد می‌کند.

نیروهای دولتی سوریه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا درگیر شده‌اند و گزارش شده هواپیماهای ارتش سوریه نیز حملاتی را علیه مواضع گروه موسوم به حکومت اسلامی انجام داده‌اند.

بیشتر مناطق استان دیر الزور، در اوج پیشروی‌های «داعش» نزدیک به سه سال پیش در کنترل این گروه قرار گرفت، هرچند خود شهر دیرالزور در کنترل نیروهای دولتی قرار داشته است.

جنگ داخلی سوریه، بدون آن‌که راه‌حلی سیاسی برای آن پیدا شود، در آستانه شِـشمین سال پیاپی است؛ با حدود نیم میلیون قربانی، آوارگی نیمی از جمعیت کشور و ویرانی بخشی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها و مناطق اقتصادی و صنعتی آن.

XS
SM
MD
LG