لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

وزیر خارجه آلمان می‌گوید اعضای ناتو از سخنان اخیر ترامپ «نگران» شده‌اند


اشتنمایر
اشتنمایر

وزیر خارجه آلمان می‌گوید با هم‌تایان خود در پیمان آتلانتیک شمالی گفت‌وگو کرده و آن‌ها، در پی توصیف ناتو به عنوان سازمانی «فرسوده» از سوی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، دچار «تشویش» شده‌اند.

دونالد ترامپ، در جریان مصاحبه‌ ۲۶ دی ماه خود با روزنامه‌های «تایمز» و «بیلد»، ناتو را به دلیل عدم اقدام کافی در نبرد با تروریسم، نهادی «از کار افتاده» توصیف کرده بود. ولی او در عین حال گفته بود که این پیمان «همچنان اهمیت بسیار زیادی برای من دارد».

بخش نخست گفته‌های آقای ترامپ است که به گفته فرانک والتر اشتنمایر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی را «نگران» کرده‌است.

آقای اشتانمایر ۲۷ دی ماه، گفته است «من، نه فقط با با وزیران خارجه اتحادیه اروپا که با وزرای عضو ناتو صحبت کرده‌ام. و می‌توانم این را اعلام کنم که نگرانی‌ها کاهش پیدا نکرده‌است».

او سپس افزوده «مشخصا رویکرد (آن‌ها) به این بخش از سخنان رئیس‌جمهوری منتخب ترامپ، که ناتو را سازمانی فرسوده می‌بیند، با تشویش همراه است».

آقای ترامپ که پیشتر نیز انتقادهایی را متوجه پیمان آتلانتیک شمالی کرده بود، در مصاحبه خود مجددا از اعضای «ناتو» انتقاد کرده‌، که مبلغی کافی برای فعالیت‌های این سازمان پرداخت نمی‌کنند، و بیشتر هزینه‌های آن را ایالات متحده تامین می‌کند.

او گفته تنها پنج عضو از ۲۸ عضو ناتو «پرداختی عادلانه‌ای» دارند: «خیلی از این کشورها[ی عضو ناتو] مبلغی که باید پرداخت کنند را پرداخت نمی‌کنند، که به نظر من خیلی در قبال ایالات متحده ناعادلانه است».

پیمان آتلانتیک شمالی در آوریل سال ۱۹۴۹ در واشینگتن امضا شد. این پیمان در حال حاضر ۲۸ عضو دارد، که عمده آن‌ها علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی هستند. ترکیه از دیگر اعضای این پیمان است. شماری از کشورهای جهان نیز با ناتو همکاری می‌کنند.

در میان وزرای معرفی‌شده از سوی آقای ترامپ برای دولت آینده آمریکا، جیمز متیس، برای پست وزارت دفاع، زمانی فرماندهی متحد تحول نظامی ناتو را بر عهده داشت. او اخیرا در نشست سنا گفته است «ناتو از نظر من، موفق‌ترین اتحاد نظامی در تاریخ معاصر جهان یا احتمالا در کل تاریخ، است». وزیر پیشنهادی دفاع، گفته با ترامپ، در مورد این موضوع گفت‌وگو و بعضا «گفت‌وگوهایی عمیق» داشته‌ و آقای ترامپ به شنیدن نظراتش علاقه نشان داده‌است.

علاوه بر وزیر خارجه آلمان، روسیه نیز به سخنان تازه آقای ترامپ در مورد ناتو واکنش نشان داده‌است؛ به گزارش رویترز یکی از سخنگویان کاخ کرملین، گفته مسکو با این موضوع که ناتو سازمانی فرسوده است، موافق است.

XS
SM
MD
LG