لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

رویترز: بیمه‌گران جهانی در راه بازگشت کامل به بازار نفت ایران بدون پشتوانه آمریکا


خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید که شرکت‌های بین‌المللی بیمه کشتی‌رانی راهی یافته اند تا صادرات نفت ایران را از ماه آینده میلادی تقریبا به طور کامل و بدون مشارکت شرکت‌های بیمه اتکایی آمریکایی تحت پوشش قرار دهند.

رویترز روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، به نقل از مقامات بیمه‌ای در توکیو و لندن گزارش داد که شرکت های بین المللی بیمه قصد دارند قراردادی با هدف فراهم کردن پوشش بیمه ای بدون مشارکت دادن شرکت های بیمه اتکایی مستقر در آمریکا امضا کنند.

از طریق بیمه اتکایی، یک شرکت شرکت‌های بیمهٔ دیگر را که خود از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه می‌کند.

به عبارت ساده‌تر، بیمه اتکایی که به آن بیمه مجدد هم گفته می شود، یعنی تقسیم ریسک و توزیع خطر میان شرکت‌های بیمه، خصوصا در مورد نفتکش‌ها که حادثه نشت نفت و آتش‌سوزی در آنها می‌تواند میلیاردها دلار زیان در پی داشته باشد.

در حالی که عدم تمایل شرکت‌های آمریکایی به بیمه کردن کالاهای ایرانی، تعداد بیمه گران اتکایی محموله ها را تا حد زیادی کاهش داده، اتخاذ این تصمیم تازه که بیمه اتکایی کشتی ها را اساسا بدون دخالت شرکت های آمریکایی ممکن می سازد می‌تواند تعداد محموله‌های قانونی را افزایش دهد.

این راهکار برای ایران که پس از برداشته شدن اغلب تحریم‌ها در سال گذشته در حال تلاش برای بالا بردن حجم صادرات نفت است بسیار مغتنم محسوب می‌شود، اگرچه باقی ماندن تحریمهای بانکی عملا افزایش صادرات به میزان قابل توجه را محدود می کند.

در همین زمینه معاون اجرایی شرکت بین‌المللی باشگاه‌های بیمه «پی اند آی» در لندن روز سه‌شنبه به رویترز گفت که هیچ شرکت آمریکایی در برنامه بیمه اتکایی مربوط به سال ۲۰۱۷ مشارکت نخواهد داشت.

او و چند مقام دیگر گفته اند که انجام تصمیم جدید در روز ۲۰ فوریه، حدود یک ماه دیگر، آغاز خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه به نقل از پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران، نوشت در طول یک سال گذشته و با لغو محدودیت‌های پیش روی صادرات نفت، ورود و تردد کشتی‌های نفتکش و حامل میعانات گازی به پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس، با افزایشی ۵۰ درصدی در مقایسه با پارسال همراه بوده است.

آقای موسوی با اشاره به بازگشت نفتکش‌های اروپایی به پایانه‌های نفتی گفت: امکان پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر در پایانه‌ گازی فراهم شده است.

او با تاکید بر این که هم اکنون کشتی‌های نفتکش تحت اجاره شرکت‌های بزرگ نفتی جهان همچون توتال فرانسه، انی ایتالیا، لوک اویل روسیه، چین و ژاپن در پایانه‌های نفتی کشور پهلوگیری و اقدام به بارگیری نفت خام و میعانات گازی می‌کنند، تصریح کرد با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی در پارس جنوبی، حجم صادرات این محصول هم افزایش یافته است.

آقای موسوی توضیح داد هم اکنون امکان پهلوگیری کشتی‌ها با ظرفیت ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن برای صادرات میعانات گازی کشور، در پایانه گاز عسلویه فراهم شده است.

XS
SM
MD
LG