لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

معاون نخست‌وزیر ترکیه: توافق بر سر سوریه بدون اسد واقع‌بینانه نیست


مهمت شمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، کشوری که در کنار روسیه دست به برپایی مذاکراتی برای پایان دادن به بحران در سوریه زده‌، می‌گوید کشورش «بیش از این نمی‌تواند اصراری برای حل بحران، بدون بشار اسد، داشته باشد. چنین چیزی واقع‌بینانه نیست».

ترکیه از مهم‌ترین مخالفان حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. مقام‌های ارشد آن کشور، از جمله رئیس‌جمهوری، پیش از این بارها تاکید کرده بودند که پایان دادن به بحران و جنگ داخلی سوریه، مادامی که بشار اسد از قدرت کنار گذاشته نشود، شدنی نیست.

آقای شمشک، اول بهمن ماه، در سخنان خود در پـَنلی که در مورد سوریه و عراق در مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس برگزار شده بود، گفته همچنان از نظر ترکیه «درد و رنج و فاجعه‌ای که مردم سوریه را گرفتار کرده، مستقیما و به‌وضوح متوجه [بشار] اسد است. ولی باید عملگرا باشیم و واقع‌بین».

او افزوده است «واقعیتی که در صحنه جریان دارد به طور چشمگیری تغییر کرده‌است؛ بنابراین ترکیه نمی‌تواند بر حل بحران [سوریه] بدون اسد اصرار داشته باشد، این واقع‌بینانه نیست».

ترکیه، از مخالفان بشار اسد در کنار روسیه، از متحدان اسد، دو کشوری بودند که بر سر برپایی مذاکراتی با هدف پایان دادن به بحران شــش ساله سوریه به توافق رسیدند. این نشست در روزهای پیش‌رو در آستانه، قزاقستان، انجام خواهد شد. ایران، از دیگر متحدان اسد، نیز در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

استفان دی‌میستورا، نماینده ملل متحد در امور سوریه، نیز اعلام کرده است گروهی به ریاست رمزی عزالدین رمزی، معاون آقای دی میستورا، در نشست آستانه شرکت خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی ژاپنی، گفته است «اولویت اصلیِ مذاکراتِ آستانه، توافق بر سر آتش‌بس برای حفاظت از جان مردم، و فراهم شدن امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه است». گروه‌های عمده شورشی سوری، به‌جز گروه‌هایی که آتش‌بس شامل آن‌ها نمی‌شود، نیز اعلام کرده‌اند به آستانه می‌روند.

همزمان با تازه‌ترین تحولات، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، روز جمعه، حمایت خود را از مذاکرات قزاقستان اعلام کرد. سفیر سوئد، رئیس دوره‌ای شورای امنیت، ابراز امیدواری کرده‌است که گفت‌وگوهای آستانه به توافق برای پایان دادن به خشونت‌ها و دستیابی به آتش‌بس، چاره‌ساز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اولاف اسکوگ، سفیر سوئد، تاکید کرده غرب همچنان نگرانی‌هایی در مورد برپایی مذاکراتی در آستانه، خارج از مذاکرات و تلاش‌های بین‌المللی -برای نمونه در ژنو- دارد، اما اعضای شورای امنیت متفق‌القول هستند که مذاکرات آستانه باید همگام با گفت‌وگوها به رهبری سازمان ملل صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG