لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

پکن بار دیگر از دولت ترامپ خواست اهمیت «چین واحد» را دریابد


هوا چونیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین
هوا چونیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

دولت چین روز دوشنبه اعلام کرد که دولت جدید آمریکا باید اهمیت سیاست «چین واحد» را درک کند و بداند که تایوان برای حکومت این کشور موضوع بسیار حساسی است.

دونالد ترامپ که دوره ریاست جمهوری او رسماً از روز دوشنبه آغاز شد، در ماه دسامبر گفت آمریکا نباید لزوماً از سیاست قدیمی خود که تایوان را بخشی از «چین واحد» قلمداد کرده تبعیت کند.

این اظهار نظر پس از آن بود که آقای ترامپ عرف دیپلماتیک دولت آمریکا طی چند دهه گذشته را شکست و با رئیس‌جمهور تایوان تلفنی گفتگو کرد.

در آستانه مراسم سوگند دونالد ترامپ هم، وزارت خارجه تایوان برای اعزام هیئتی به این مراسم ابراز تمایل کرد، چین از مقام‌های آمریکایی خواست اجازه ندهند هیئت تایوان در مراسم تحلیف حضور یابد، چرا که این موضوع «با سیاست چین واحد در تضاد است».

طبق سیاست رسمی پکن که اصل «چین واحد» تلقی می‌شود، سرزمین چین و جزیره تایوان بخش‌های تفکیک ناپذیر کشور چین هستند.

از نگاه پکن تایوان ناحیه‌ای متمرد از کشور چین است که کنترل آن حتی در صورت لزوم با استفاده از زور باید به پکن بازگردانده شود. اما تایوان که به نظام سیاسی دمکراتیک خود افتخار می‌کند، به بازگشت زیر سلطه سیاسی پکن هیچ تمایلی ندارد.

در این زمینه هوا چونیانگ، سخنگوی وزارت خارچه چین، در کنفرانس خبری هفتگی خود در پکن گفت: «ما از دولت جدید آمریکا می‌خواهیم حساسیت موضوع تایوان را کاملاً درک کرده و سیاست چین واحد را ادامه دهد».

او تبعیت از این سیاست را «بنیان سیاسی» مناسبات چین و آمریکا توصیف کرد و افزود هر دولتی در آمریکا متعهد است که به وعده هر دو حزب سیاسی آن کشور در این زمینه وفادار بماند و با تایوان «مطلقاً» هیچگونه مناسبات دیپلماتیکی برقرار نکند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین ضمن تأکید بر مواضع آن کشور در مورد دریای جنوبی چین گفت دولت آمریکا نباید در مسائل مربوط به تمامیت ارضی چین دخالت کند.

او افزود: «هم تاریخ و هم واقعیت ثابت کرده که مناسبات خوب بین آمریکا و چین برای کل منطقه آسیا- اقیانوسیه مثبت است».

چین مدعی مالکیت بخش اعظم آب‌های دریای جنوبی چین است که منابع انرژی عظیمی دارد و سالانه حدود پنج تریلیون دلار محموله تجاری از آن عبور می‌کند. کشورهای همجوار از جمله ویتنام، مالزی، تایوان و برونی نیز در مورد قلمرو خود در آب‌های این دریا ادعاهای مختلفی دارند.

رکس تیلرسون، نامزد تصدی مقام وزارت خارجه در دولت جدید آمریکا، گفته است به چین اجازه دسترسی به این جزایر داده نخواهد شد.

در واکنش به این اظهارنظر او رسانه‌های حکومتی در پکن گفتند دولت آمریکا فقط با به راه انداختن جنگ می‌تواند مانع دسترسی چین به این جزایر شود.

XS
SM
MD
LG