لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

مایک پومپئو با تأیید سنای آمریکا رئیس «سی آی ای» شد


مایک پومپئو
مایک پومپئو

گزارش‌ها حاکی است که مایک پومپئو گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصدی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای»روز دوشنبه پنجم بهمن ماه آراء لازم برای تصدی این سمت را از سنای آمریکا کسب کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دستکم ۶۶ سناتور از یکصد سناتور ،مایک پومپئو را تایید کردند و در مقابل دستکم ۳۲ سناتور نیز با گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مخالفت کردند.

آسوشیتدپرس می گوید،، مایک پومپئو جمهوریخواه که چهار دوره از ایالت کانزاس عضو مجلس نمایندگان بوده از جریان «تی پارتی» است که به شدت با سیاست‌های دولت اوباما به ویژه توافق هسته‌ای با ایران مخالف بود.

طبق این گزارش، جمهوریخواهان درصدد بودند تا روز جمعه رای گیری در خصوص مایک پومپئو را انجام دهند،اما دمکرات ها با این رای گیری مخالفت کردند.

سناتور رون ویدن، از ایالت اورگان، روز دوشنبه گفته است: مایک پومپئو شایسته این سمت نیست.

سناتور رون ویدن تصریح کرده است:مایک پومپئو سیاست های افراطی را مورد تایید قرار می داده و او می تواند آزادی های مردم را محدود کند، بدون این که امنیت بیشتری تامین کند.

مایک پومپئو یکی از اعضای هیات تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا متشکل از جمهوری‌خواهان برای بررسی حادثه حمله به دفتر دیپلماتیک آمریکا در شهر بنغازی بود که در سال ۲۰۱۲ و زمانی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود اتفاق افتاد.

آقای پومپئو فارغ التحصیل ممتاز دانشکده افسری نیروهای مسلح در سال ۱۹۸۶ است. او در دوران جنگ سرد در ارتش آمریکا خدمت کرده و در دوران عضویت در کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا به سفرهای خارجی زیادی رفته و با مقامات امنیتی متعددی دیدار کرده است.

تایید رکس تیلرسون

در همین حال، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز عصر روز دوشنبه به رکس تيلرسون، نامزد پيشنهادى دونالدترامپ براى تصدى وزارت خارجه آمريكا رای مثبت داد. آقای تیلرسون اکنون نیازمند رای اعتماد اعضای سنا است.

به گزارش فاکس نیوز، رکس تیلرسون، مدیر سابق شرکت عظیم نفتی اکسان موبیل،توانست ۱۱ رای مثبت در مقابل ۱۰ رای مخالف درکمیته روابط خارجی کسب کند.تغییر نظر مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا،برای حمایت از آقای تیلرسون باعث شد تا نامزد پیشنهادی برای وزارت امور خارجه آمریکا از حمایت کافی در کمیته روابط خارجی سنا برخوردار شود.

فاکس نیوز می گوید،در صورتی که سناتور روبیو در رای گیری کمیته روابط خارجی سنا شرکت نمی کرد، آرا مخالفان و موافقان مساوی می شد. جمهوریخواهان در این کمیته اکثریت را در اختیار دارند.

این گزارش می افزاید،سناتور روبیو درحالی به رکس تیلرسون رای داده است که پیشتر نسبت به روابط اقتصادی وی با روسیه ابراز نگرانی کرده بود.

با این حال، آقای روبیو گفته است: کارنامه رکس تیلرسون نشان می دهد که قادر است شرکت های عظیم و پیجیده را اداره کند. برای رای دادن تنها مساله نگرانی از روابط با روسیه مد نظرم نبود.

این در حالی است که بن کاردین، سناتور ارشد دمکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا به آقای تیلرسون رای منفی داده است.

روز گذشته جان مک‌کین و لیندسی گراهام، دو سناتور ارشد جمهوری‌خواه که پیشتر در مورد تصدی وزارت خارجه آمریکا توسط رکس تیلرسون ابراز نگرانی کرده بودند، نیزحمایت خود را از آقای تیلرسون اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG