لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

پلاسکو، روز ششم: «آواربرداری دو روز دیگر تمام می‌شود»


بامداد سه‌شنبه آتش‌نشانان و امدادگران زیر برف و باران به فعالیت خود ادامه داده‌اند
بامداد سه‌شنبه آتش‌نشانان و امدادگران زیر برف و باران به فعالیت خود ادامه داده‌اند

شـش روز از حریق و فروریختن ساختمان پلاسکو در ایران می‌گذرد؛ سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید آواربرداری از خرابه‌های این مجتمع تا ۴۸ ساعت دیگر به پایان می‌رسد.

تا صبح سه‌شنبه امدادگران موفق نشده‌اند به جز پیکرهایی که روز قبل پیدا شده بود، پیکر دیگری پیدا کنند.

سعید شریف‌زاده به خبرگزاری مهر گفته است آواربرداری از خرابه‌های ساختمان ۱۷ طبقه پلاسکو دو روز دیگر به پایان می‌رسد. او افزوده است که «بیشتر آهن آلات از محل خارج شده و در حال جمع‌آوری نخاله‌ها هستیم».

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز می‌گوید ۷۰ درصد آوار از محل بیرون برده شده‌است.

با وجود این‌‌ها امدادگران هنوز پیکر تازه‌ای -از روز دوشنبه تا صبح سه‌شنبه- پیدا نکرده‌اند. همچنان تنها پیکر شـش جان‌باخته، از جمله دو آتش‌نشان از خرابه‌ها بیرون آورده‌شده‌است. بنا بر آمار اولیه، و با احتساب شمار پیکرهایی که تا کنون پیدا شده، حدود ۲۰ نفر دیگر همچنان زیر آوار محبوس هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد احتمال پیدا شدن فرد یا افرادی زنده زیر آوار، ممکن است شدنی نباشد.

آقای شریف‌زاده، روز دوشنبه پیش‌بینی کرده بود که تمام اجساد تا پایان آن روز از زیر آوار پلاسکو خارج خواهند شد. اما این پیش‌بینی او به واقعیت نپیوست و آن‌طور که ایسنا می‌گوید «همچنان خانواده‌های جانباختگان در انتظار به سر می‌برند».

با این‌حال سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفته‌است تعدادی از تجهیزات انفرادی آتش‌نشان‌ها از میان آوارها پیدا شده‌است.

بامداد سه‌شنبه آتش‌نشانان و امدادگران زیر برف و باران به فعالیت خود ادامه داده‌اند؛ بنا بر گزارش‌ها شماری از آتش‌نشانان فعال، در زمان شیفت استراحت خود اقدام به ترک محل نکرده و در منطقه مانده‌اند.

بنا بر آخرین آمار شمار مصدومان نیز از ۲۰۰ نفر گذشته‌است که ۴۷ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند.

برخی از مطبوعات و نشریات ایران، همچنان بخشی از صفحات خود را در روز سه‌شنبه به حادثه پلاسکو، بافت‌های فرسوده در تهران و خطرات در کمین پایتخت اختصاص داده‌اند.

روزنامه شرق در یادداشتی گفته است حادثه پلاسکو و پس از آن، نشان می‌دهد که «سازمان‌های عمومی عریض و طویلی مانند شهرداری و توابع آن از نظر امدادرسانی و اطفای حریق و تجهیزات ایمنی فقیر هستند» و در به‌روزرسانی گروه‌های امدادی یا ایمن‌سازی بافت‌های قدیمی «چه قصورهایی که صورت نگرفته است».

روزنامه آرمان نیز می‌گوید حادثه پلاسکو «وزیر کشور و شهردار تهران را به مجلس می‌کشاند». شهردار تهران از جمله کسانی‌ست که حادثه پلاسکو باعث شد تا در روزهای گذشته، عملکردش هدف انتقادهای گسترده‌ای، از جمله در فضای مجازی و شبکه‌های شهروندی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG