لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

ترامپ می‌‌گوید «قطعا دست به ایجاد منطقه امن» برای سوریه می‌زند


رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که برای حمایت از آوارگان جنگ سوریه، «قطعا» دست به «ایجاد منطقه امن» خواهد زد.

دونالد ترامپ، شـشم بهمن‌ماه در گفت‌وگویی با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته است «قطعا منطقه‌ای امن را برای مردم در سوریه ایجاد خواهم کرد».

او افزوده «به نظر من اروپا با اجازه دادن به میلیون‌ها نفر از مردم برای عزیمت به آلمان و دیگر کشورها، مرتکب اشتباه عظیمی شده‌است».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده که نمی‌خواهد چنین چیزی در خاک این کشور اتفاق بیافتد.

بنا بر پیش‌نویس و اسنادی که برخی رسانه‌های خبری مانند رویترز یا کریسچین‌ساینس‌مانیتور رویت کرده‌اند، آقای ترامپ از وزارت دفاع، و نیز وزارت خارجه خواهد خواست تا طرحی با هدف ایجاد «منطقه امن» برای سوریه ارائه کنند.

بنا بر گزارش‌ها در پیش‌نویس این فرمان اجرایی آمده «وزارت خارجه با همکاری وزارت دفاع، طی ۹۰ روز پس از ابلاغ این فرمان، موظف هستند طرحی برای ایجاد منطقه امن در سوریه و مناطق اطراف آن برای شهروندان سوری آواره از جنگ آماده کنند». هدف از این منطقه «سکنی‌گزیدن در یک منطقه مطمئن، در انتظار بازگشت به محل سکونت یا دریافت اجازه سکونت در کشور ثالث» عنوان شده‌است.

به گفته این رسانه‌ها چنین طرحی ممکن است به حضور نظامی ایالات متحده در سوریه بیانجامد، هرچند جزئیات اجرایی هنوز مشخص نیست. آن‌طور که رویترز می‌گوید پیش‌نویس این فرمان اجرایی هنوز به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا نرسیده‌است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده دست به ایجاد چنین منطقه‌ای در خاک سوریه نزده بود. آقای اوباما به‌طور عمومی از ورود مستقیم و گسترده زمینی به منطقه جنگ‌زده سوریه دوری می‌کرد.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا، اردیبهشت ماه گذشته، در زمان دولت آقای اوباما، گفته بود ایجاد مناطق امن در حال حاضر گزینه‌هایی عملی نیستند. جان کری، وزیر خارجه وقت، نیز در زمستان گذشته گفته بود برای ایجاد منطقه‌ امن در شمال سوریه، به ۱۵ تا ۳۰ هزار نیروی پیاده‌نظام نیاز است.

با این همه ایجاد منطقه امن از سوی برخی از رقبای انتخاباتی آقای ترامپ نیز مطرح شده بود. برای نمونه در جریات مناطره میان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری فعلی -در آن زمان معاون نامزد حزب جمهوری‌خواه- و تیم کین، معاون هیلاری کلینتون، هر دو طرف از ایده ایجاد منطقه امن داخل خاک سوریه دفاع کرده بودند.

رویترز و آسوشیتدپرس می‌گویند در پیش‌نویس فعلی هنوز مشخص نیست آیا برنامه دیگری نیز ایجاد «منطقه امن» را در بر می‌گیرد، محل دقیق برپایی چنین منطقه یا مناطقی کجا خواهد بود و چه کسی از امنیت آن دفاع خواهد کرد.

در حال حاضر میلیون‌ها پناهجوی سوری در کشورهای همسایه، مانند ترکیه یا اردن و لبنان، در اردوگاه‌ها یا در مناطق مسکونی حضور دارند. دولت ترکیه، از جمله دولت‌هایی بود که در زمان ریاست‌جمهوری آقای اوباما در تلاش بود آمریکا را قانع کند دست به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، در مرز ترکیه، بزند. آن‌چه از یک سو ممکن بود با هدف ایجاد یک منطقه امن انجام شود.

بنا بر گزارش‌ها احتمالا فرمان اجرایی مربوط به ارائه طرح منطقه امن، بخشی از فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ارتباط با لغو موقتی پذیرش پناهجویان یا لغو موقتی صدور روادید برای شهروندان کشورهایی مانند ایران خواهد بود.

XS
SM
MD
LG