لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

ترامپ: دیدار با رییس‌جمهوری مکزیک بی‌فایده است اگر به آمریکا احترام نگذارد


ترامپ می‌گوید که رییس‌جمهوری مکزیک و من توافق کردیم تا دیدار برنامه‌ریزی شده در هفته آینده را لغو کنیم.
ترامپ می‌گوید که رییس‌جمهوری مکزیک و من توافق کردیم تا دیدار برنامه‌ریزی شده در هفته آینده را لغو کنیم.

رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه هفتم بهمن گفت که دیدار با رییس‌جمهوری مکزیک بی‌فایده خواهد بود اگر این کشور نپذیرد که با ایالات متحده «محترمانه» برخورد کند.

دونالد ترامپ در نشست کاری با قانونگذاران جمهوریخواه در فیلادلفیا گفت: «رییس‌جمهوری مکزیک و من توافق کردیم تا دیدار برنامه‌ریزی شده در هفته آینده را لغو کنیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی افزود: «در صورتی که مکزیک با ایالات متحده عادلانه- محترمانه- رفتار نکند چنین دیداری بی‌فایده خواهد بود. و من راه دیگری در پیش می‌گیرم».

ساعاتی پیش از این سخنان، انریکه پینا نیه‌تو، رییس‌جمهوری مکزیک، در توئیتی نوشت به کاخ سفید اطلاع داده که دیدار هفته آینده از واشینگتن را لغو کرده است.

وی اضافه کرد: «مکزیک بر علاقه‌اش برای همکاری با ایالات متحده به منظور دستیابی به موافقتنامه‌هایی در راستای منافع دو ملت تاکید دارد».

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، گفت که دولت ترامپ به دنبال تاریخ جدیدی برای انجام این دیدار است و «مسیرهای ارتباطی را باز خواهد گذاشت».

رییس‌جمهوری آمریکا اوایل بامداد پنجشنبه در توئیتی به سخنان همتای مکزیکی‌اش مبنی بر عدم پرداخت پول ساخت دیوار مرزی بین دو کشور حمله کرده و گفته بود که اگر قرار باشد مکزیکی‌ها پولی بابت ساخت این دیوار نپردازند، رییس‌جمهوری آن باید سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به واشینگتن را لغو کند.

رد و بدل پیام‌های تند میان رهبران آمریکا و مکزیک پس از آن آغاز شد که آقای ترامپ روز چهارشنبه به وزارت امنیت داخلی آمریکا دستور داد تا کار «برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت یک دیوار فیزیکی » در طول مرز ۳۲۰۰ کیلومتری دو کشور را آغاز کند.

مبارزه با ورود مهاجران غیرقانونی و ساخت دیوار بین دو کشور از شعارهای اصلی دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش بود ولی نکته اساسی این است که وی بارها گفته است این مکزیک است که باید پول ساخت آن را بدهد. این در حالی است که مقام های مکزیک بارها گفته‌اند چنین چیزی را نمی‌پذیرند.

رهبران جمهوریخواه در کنگره آمریکا روز پنجشنبه اعلام کردند که ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی باید صرف ساخت این دیوار شود.

آقای ترامپ همچنین دستور داده است که ظرف ۱۸۰ روز مسائل مرزی این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بسیاری از زمین‌هایی که دیوار باید آنجا ساخته شود متعلق به بخش خصوصی، ایالت تگزاس یا قبایل ساکن آن است. این مسئله می‌تواند درگیری‌های حقوقی طولانی مدت و پرداخت مبالغ سنگینی را به همراه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG