لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

نخست‌وزیر بریتانیا: دونالد ترامپ حمایت کامل خود را از ناتو اعلام کرده است


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در یک نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ گفت که رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکره با او حمایت صد در صدی خود را از ناتو اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی روز جمعه هشتم بهمن گفت دونالد ترامپ «تعهد بی‌چون و چرای» دو کشور از پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، ناتو، را مورد تاکید قرار داد.

آقای ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش بارها این پیمان را «ناکارآمد» توصیف کرده و گفته بود که آمریکا احتمالاً دیگر به کشورهایی که سهم خودشان را برای دفاع نمی‌پردازند کمک نخواهد کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین گفت دو طرف موافقت کردند که کشورهای عضو ناتو «برای مواجه شدن با چالش‌های مشترک سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهند».

او همچنین به نمایندگی از ملکه بریتانیا، از رییس‌جمهوری آمریکا و بانوی اول دعوت کرد که از انگلستان دیدار کنند.

آقای ترامپ در این دیدار بر حمایت خود از آنچه که «روابط بسیار ویژه» میان ایالات متحده و بریتانیا خواند، حمایت کرد.

او اظهار داشت که «روابط ویژه دو کشور یکی از نیروهای بزرگ در تاریخ بوده است».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به تماس تلفنی خود با همتای مکزیکی‌اش در روز جمعه اشاره کرد و گفت که گفت‌وگوهای آنها یک ساعت طول کشید و «تماس بسیار خوبی» بود.

آقای ترامپ در عین حال گفت که به اعتقاد او، مکزیک در زمینه تجاری «شدیدا به ما آسیب زده است» و این وضعیت باید تغییر کند.

او تأکید کرد «ما دیگر کشوری نیستیم که نمی‌داند چه کار باید انجام دهد».

تنش میان مکزیک و آمریکا پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور ایالات متحده فرمانی مبنی بر ساخت دیواری مرزی میان دو کشور صادر کرد و بار دیگر گفت که مکزیک باید پول ساخت این دیوار بپردازد.

انریکه پنیا نیه‌تو، رئیس‌جمهور مکزیک، نیز ضمن لغو سفر هفته آینده‌اش به واشینگتن و دیدار با آقای ترامپ، تأکید کرد که کشورش پولی بابت ساخت این دیوار نمی‌پردازد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا احتمالاً تعرفه ۲۰ درصدی روی کالاهای وارداتی از مکزیک وضع خواهد کرد تا پول ساخت دیوار تأمین شود.

به گفته آقای ترامپ، آمریکا ۶۰ میلیارد دلار کسری تجاری با مکزیک دارد.

وزیر خارجه مکزیک اما روز جمعه گفت وضع تعرفه بر روی محصولات وارداتی از کشورش، این کالاها را برای مالیات‌دهندگان آمریکایی گران خواهد کرد و آنها پول ساخت دیوار را می‌پردازند.

XS
SM
MD
LG