لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

سی‌ان‌ان به نقل از وزارت امنیت داخلی: از ورود دارندگان گرین‌کارت جلوگیری نشده است


شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از وزارت امنیت داخلی آمریکا نوشته است که پس از اجرایی شدن فرمان منع ورود برای شهروندان کشورهای هفت‌گانه، ۸۱ دارنده کارت اقامت دائم به آمریکا بازگشته‌اند و از ورود هیچ‌یک از آنها ممانعت نشده است.

همزمان رویترز به نقل به نقل چاک شومر، چهره ارشد دموکرات‌های سنا، نوشت که او نگرانی‌هایش را در مورد فرمان اخیر رئیس‌جمهور، با جان کلی وزیر امنیت داخلی در میان گذاشته و آقای کلی گفته است که این فرمان اجرایی دارندگان حق اقامت قانونی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

آقای شومر در یک نشست خبری همچنین گفته است که دموکرات‌ها ممکن است طرحی را برای بی‌اثر کردن این فرمان اجرایی ارائه کنند.

سنای آمریکا در کنترل جمهوری‌خواهان و برخی از چهره‌های جمهوری‌خواه از جمله میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا، و جان مک‌کین از چهره‌های ارشد جمهوری‌خواهان با این طرح ابراز همدلی نکرده‌اند.

آقای مک‌کانل به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته است که سخت‌تر کردن روند بررسی مهاجران ایده خوبی است اما مهم است به یاد داشته باشیم که برخی از بهترین منابع ما در نبرد علیه تروریسم رادیکال اسلامی، در درون و بیرون کشور، مسلمان‌ها هستند.

رویترز می‌نویسد که واکنش سناتور مک‌کین در این مورد قدری انتقادی‌تر بوده و او گفته است که این فرمان روندی سردرگم‌کننده داشته و می‌تواند برای گروه داعش خوراک تبلیغاتی فراهم کند.

«مصاحبه و انگشت‌نگاری ​برای دارندگان گرین‌کارت»

در همین حال سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود نوشت که دارندگان کارت اقامت دائم که شهروند کشورهای هفت‌گانه مشمول منع ورود هستند، پس از ورود مشمول غربالگری امنیتی، از جمله مصاحبه و انگشت‌نگاری می‌شوند، و اگر مشکلی نباشد اجازه ورود پیدا می‌کنند.

روز یکشنبه اما رینس پریبوس رئیس دفتر دونالد ترامپ به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت از زمان صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ، ۳۲۵ هزار شهروند خارجی روز شنبه وارد آمریکا شده‌اند که تنها ۱۰۹ تن از آنها برای سؤالات بیشتر نگه داشته شده‌اند.

او بدون اشاره به جزئیات بیشتر تأیید کرد که هنوز چند ده تن از این تعداد در بازداشت هستند.

در مورد دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت، هم آقای پریبوس گفت که فرمان جدید آنها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما ممکن است در بدو ورود با پرسش‌های بیشتری از سوی مأموران مرزی روبه‌رو شوند.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو اضافه کرد که «اگر شما دائم در حال رفت و آمد باشید، مورد غربالگری قرار می‌گیرید».

رویترز در گزارش خود یادآور شده که یک مقام ارشد دولتی گفته است که دارندگان گرین کارت، مورد غربالگری مجدد قرار می‌گیرند، گرچه به روند و مکان این غربالگری اشاره نکرده است.

این مقام رسمی که به نام و سمت او اشاره نشده، غربالگری دارندگان گرین کارت، ممکن است به شیوه‌های مختلف و در مکان‌های مختلفی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG