لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

ترامپ می‌گوید فرمان اجرایی با هدف «منع ورود مسلمانان نیست»


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دفاع از فرمان اجرایی خود در مورد منع صدور موقتی روادید برای شهروندان ایران و چند کشور دیگر گفته است این کار به منعی جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفته است این فرمان به مسلمانان مربوط نمی‌شود و این یک تلقی‌ست که رسانه‌ها «به‌شکلی دروغین» به آن دامن زده‌اند: «این [فرمان] به دین مربوط نمی‌شود، بلکه به ترور و حفاظت از امنیت کشورمان مربوط می‌شود».

آقای ترامپ بر لزوم بازبینی دقیق پیشینه افراد برای صدور روادید تاکید کرده است.

آقای ترامپ در عین حال می‌گوید این فرمان عملکرد خوبی داشته‌است. ترامپ در فرمان اجرایی خود می‌گوید هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی دیگر در جمع خبرنگاران گفته است این دستور «خیلی خوب جواب داده است. در فرودگاه‌ها این را می‌بینید، همه جا می‌بینید [که این فرمان علمکرد خوبی دارد]».

رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه جمعه فرمانی اجرایی صادر کرد که که بر اساس آن صدور روادید برای شهروندان هفت کشور، از جمله ایران، برای مدت دست‌کم ۹۰ روز متوقف شده و جلوی ورود شهروندان این کشورها که روادید دارند و نیز پناهجویان، به خاک آمریکا، موقتا گرفته شده‌است.

این فرمان اجرایی با انتقادهایی روبه‌رو شده؛ از جمله در میان اتحادیه‌های مدنی، شماری از متحدان غربی آمریکا و نیز شماری از سیاستمداران ایالات متحده. از سوی دیگر مدافعانی نیز دارد؛ برای نمونه پل رایان، رئیس ِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، که در بیانیه‌ای گفته است «رئیس‌جمهوری ترامپ کاملا حق دارد دست به همه کار بزند تا دقیقا ببینیم چه کسانی وارد کشور ما می‌شوند». شماری از چهره‌های سیاسی اروپایی نیز از این دستور دفاع کرده‌اند؛ مانند خیرت ویلدرس، سیاستمدار هلندی که که ضمن دفاع از این فرمان خواستار افزودن «کشورهای اسلامی دیگری مانند عربستان سعودی» به این فهرست شده‌است.

XS
SM
MD
LG