لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

نخست‌وزیر کانادا حمله مرگبار به مسجد کبک را «تروریستی» نامید


پلیس ساعاتی پس از این حادثه تاکید کرده امنیت در منطقه برقرار شده‌است
پلیس ساعاتی پس از این حادثه تاکید کرده امنیت در منطقه برقرار شده‌است

بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم پنج نفر در پی تیراندازی در مسجدی در کـِبـِک کانادا جان خود را از دست داده‌اند. این تیراندازی در جریان نماز عصر در روز یک‌شنبه ۱۰ بهمن (به وقت محلی) رخ داده و پلیس از بازداشت دو نفر در ارتباط با آن خبر داده‌است.

نخست‌وزیر کانادا در واکنش به این حمله، آن را «حمله‌ای تروریستی به مسلمانان» نامیده‌است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در بیانیه‌ای گفته است «ما این حمله تروریستی علیه مسلمانان را در مرکز عبادت و پناه‌جستن، محکوم می‌کنیم».

خبرگزاری رویترز گفته بود «مدیر» این مرکز اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران کشته‌شدن پنج نفر را تائید کرده‌است. ساعتی بعد شمار کشته‌شدگان به شش نفر رسید.

دست‌کم هشت نفر نیز در جریان تیراندازی زخمی شده‌اند.

سخنگوی پلیس کبک، می‌گوید دو مظنون را در این رابطه بازداشت کرده‌است. او احتمالات اولیه در مورد وجود مظنون سومی در این رابطه را رد کرده‌است. رادیو-کانادا نیز پیش از این به نقل از شاهدانی گفته بود «دو نفر وارد مرکز شده و به سوی مردم آتش گشوده‌اند».

به گفته سخنگوی پلیس کبک تحقیقات در مورد این حمله ادامه دارد اما پلیس در حال حاضر آن را به عنوان یک «حمله تروریستی» تلقی می‌کند.

پلیس ساعاتی پس از این حادثه تاکید کرده امنیت در منطقه برقرار شده‌است.

مردم برای ابراز همدردی و هم‌بستگی در اطراف مسجد جمع شده‌اند
مردم برای ابراز همدردی و هم‌بستگی در اطراف مسجد جمع شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه «چند ده نفر» در زمان حمله به این «مرکز فرهنگی اسلامی» در حال اقامه نماز بوده‌اند.

مدیر این مرکز اسلامی که با خبرنگاران گفت‌وگو کرده، در زمان حمله به مسجد در محل حضور نداشت. او از این واقعه با عنوان «وحشی‌گری» نام برده و پرسیده «چرا این اتفاق رخ داده‌است؟».

بنا بر گزارش‌ها در تابستان سال ۲۰۱۶، در جریان ماه رمضان، در برابر این مرکز اسلامی یک «سر خوک» رها شده بود.

رئیس هیئت وزیران کبک در توئیتر خود تاکید کرده دولت کانادا «برای حفظ امنیت مردم» منطقه «بسیج شده‌است». او ضمن «رد خشونت‌های وحشیانه» با مسلمانان کبک ابراز همبستگی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG