لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

وزیر امنیت داخلی آمریکا: برخی کشورهای فهرست ورود ممنوع شاید به این زودی از لیست خارج نشوند


جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا.
جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا.

وزیر امنیت داخلی آمریکا می‌گوید برخی از کشورهایی که تحت تاثیر فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع‌شان به خاک ایالات متحده قرار می‌گیرند احتمالا به این زودی از فهرست ممنوعیت خارج نمی‌شوند.

جان کلی در این زمینه توضیح بیشتری نداد.

بر اساس فرمان اجرایی رییس‌جمهوری آمریکا که روز هفتم بهمن امضاء شد، اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی تا ۹۰ روز نمی‌توانند ویزای ورود به آمریکا بگیرند. ورود پناهجویان به آمریکا نیز به مدت ۱۲۰ روز معلق شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امنیت داخلی آمریکا روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن در عین حال گفت به شهروندان این هفت کشور که تابعیت دوگانه دارند در صورت استفاده از گذرنامه دیگری که مشمول محدودیت نیست اجازه ورود به خاک آمریکا داده می‌شود.

تاکنون چندین شکایت برای رفع این ممنوعیت ثبت شده است و قوانین یاد شده انتقاد تند دمکرات‌ها، سازمان‌های حقوق بشری و برخی از کشورهای غربی متحد آمریکا را به دنبال داشته است.

دونالد ترامپ می‌گوید که هدف از صدور این فرمان اجرایی حفاظت از جان آمریکایی‌ها و تامین امنیت ایالات متحده است.

صدور فرمان یاد شده نوعی سردرگمی در فرودگاه‌های سراسر جهان دامن زده و مقام‌های مرزی و شرکت‌های هواپیمایی با مشکل تفسیر مقررات جدید روبرو هستند.

کوین مک آلینان، کمیسیر موقت حفاظت مرزی و گمرکی، روز سه‌شنبه گفت: «از زمان اجرایی شدن این فرمان، ۷۲۱ مسافر از هفت کشور اسلامی از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند».

در همین حال، وزیر امنیت داخلی آمریکا گزارش رسانه‌های این کشور درباره اینکه وی تا پیش از امضای این فرمان اجرایی از جزئیات آن خبر نداشته است را رد کرد.

آقای کلی گفت پیش از امضای این فرمان در روز جمعه، دو پیش‌نویس آن را ملاحظه کرده بود و وکلای حقوقی دولت و مقام‌های آژانس درگیر آن بوده‌اند.

وی افزود از تصمیم برای صدور این فرمان اجرایی خبر داشته است چون دونالد ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی‌اش درباره آن حرف زده بود.

آسوشیتدپرس می ‌وید که افراد آشنا با جان کلی به این خبرگزاری گفته‌اند که او تا پیش از امضای فرمان اجرایی رییس‌جمهوری آمریکا از جزئیات آن بی‌خبر بوده است.

در همین حال، وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد شهروندان دوتابعیتی این کشور که تابعیت عراق، ایران، سوریه، لیبی، سودان، سومالی و یمن را دارند می‌توانند به آمریکا سفر کنند مشروط به آنکه از قبل، ویزای معتبر آمریکا را در گذرنامه‌های سوئیسی خود داشته باشند.

وزارت خارجه سوئیس تاکید کرده که این شهروندان نباید بدون داشتن ویزا به آمریکا بروند چون دیگر هنگام ورود به فرودگاه‌ها نمی‌توانند تقاضای ویزا کنند.

سرگردانی شش ایرانی در فرودگاه آمستردام

در همین حال، شش ایرانی که از تهران عازم آمریکا بودند پس از ورود به فردوگاه آمستردام هلند مجبور شدند سه شبانه‌روز را در ترانزیت فرودگاه بگذرانند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اختصاصی از ورود این شش نفر به فرودگاه آمستردام در روز شنبه خبر داده و نوشته است آنها به دلیل اینکه ویزای کشورهای اروپایی را نداشتند نتوانستند از محوطه ترانزیت فرودگاه خارج شوند.

یک دکتر ۳۳ ساله ایرانی، یک دانشجوی دکترا و دو زوج ایرانی که برای دیدار با فرزندان‌شان عازم آمریکا بودند تا صبح سه‌شنبه در فرودگاه آمستردام بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دانشجوی دکترای ۲۹ساله ایرانی گزارش داده است که پس از عبور از پست بازرسی فرودگاه، یکی از ماموران اداره مهاجرت آمریکا گفته است که وی اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارد.

او با ویزای معتبر دانشجویی عازم مینه‌سوتا بود تا به مدت شش ماه در دانشگاه به کارهای تحقیقاتی در مورد سیستم‌های تصفیه آب بپردازد.

پدرام، دکتر ۳۳ ساله ایرانی هم در نظر داشت برای گذراندن یک دوره فوق تخصصی به مدت یکسال در دانشگاه پیتسبورگ تحصیل کند.

پدرام به خبرگزاری فرانسه گفته که وی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی است و حتی نمی‌تواند تصور کند که ممکن است خطری امنیتی به شمار رود.

خطوط هوایی «ک‌ال‌ام» برای این گروه از مسافران ایرانی‌اش بلیط بازگشت به تهران در عصر سه‌شنبه را صادر کرده ولی هنوز معلوم نیست چند نفر از آنها به ایران بازگشته‌اند.

در مدت سه روزی که این مسافران ایرانی در بخش ترانزیت فردوگاه بودند کارمندان سفارت آمریکا و وکلای هلندی با‌ آنان ملاقات کرده‌اند ولی تا کنون مشکل ورود آنها به خاک آمریکا حل نشده است.

این شش ایرانی بخشی از صدها مسافر آمریکا هستند که پس از اعلام دستورالعمل جدید رییس‌جمهوری آمریکا در فرودگاه‌های مختلف جهان سرگردان شده‌اند.

ساعاتی پس از انتشار فرمان دونالد ترامپ برای منع صدور ویزا برای هفت کشور خاورمیانه و آفریقا و عدم پذیرش پناهجوی جدید ماموران اداره مهاجرت در فرودگاه‌های آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه از ورود عده‌ای از مسافران به خاک آن کشور جلوگیری کردند.

از شامگاه جمعه صدها مسافر آمریکا که عده‌ای از آنها دارای اقامت دائم و یا ویزای معتبر بودند به دلیل ناروشن بودن فرمان صادره از ادامه سفر خود بازماندند ولی عده زیادی هم پس از طی مراحل قانونی توانستند وارد خاک آمریکا شوند.

XS
SM
MD
LG