لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

ناظران دولت آمریکا: دولت افغانستان کنترل نیمی از کشور را در دست دارد


نیروهای محلی پلیس در سنگین؛ ولایت هلمند تحت حملات شدید طالبان قرار دارد
نیروهای محلی پلیس در سنگین؛ ولایت هلمند تحت حملات شدید طالبان قرار دارد

ناظران دولتی ایالات متحده، در گزارش تازه‌ای که رسانه‌ها آن را «تیره‌وتار» توصیف کرده‌اند، می‌گویند دولت افغانستان به‌سختی کنترل نیمی از کشور را برعهده دارد؛ شمار نیروهای امنیتی ِ کشته‌شده طی یک سال ۳۵ درصد افزایش یافته؛ و تولید مواد مخدر روبه‌فزونی‌ست.

به گزارش آسوشیتدپرس، گروه «ناظران بازرس کل در امور نوسازی افغانستان» (س‌ی‌گ‌ا‌ر) می‌گویند نقطه روشنی که در کشورداری افغانستان دیده می‌شود، کاهش فساد در امور تهیه مایحتاج و ارائه خدمات است.

اما این خبرگزاری، کل گزارش ۲۶۹ صفحه‌ای «س‌ی‌گ‌ا‌ر» را «تیره‌وتار» توصیف کرده‌است؛ اولین گزارش از این دست که برای دونالد ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده فرستاده می‌شود.

در بخشی از این گزارش گفته شده شمار نظامیان و نیروهای پلیس افغانستان که طی سال ۲۰۱۶ جان خود را از دست داده‌اند از ۶۷۰۰ نفر فراتر رفته که ۳۵ درصد بیشتر از قربانیان نظامی در سال ۲۰۱۵ است.

بیشترین تعداد کشته‌شدگان نیروهای ارتش و پلیس افغانستان، هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند، به این معنی که عمدتا در جریان حملات مستقیم شبه‌نظامیان -و به‌طور مشخص طالبان- کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امیدوار بودند که سال ۲۰۱۶ سال بهتری در افغانستان باشد، اما وضعیت امنیتی در آن کشور همچنان مخاطره‌آمیز است.

از سوی دیگر وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید وضعیت و شرایط نیروهای امنیتی افغانستان رو به بهبود بوده‌است؛ برای نمونه آن‌ها موفق شده‌اند حملات شبه‌نظامیان طالبان را در مراکز ولایت‌ها دفع کنند.

حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی و در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر صورت گرفت و حضور ارتش ایالات متحده در این کشور، در کنار حضور ارتش آمریکا در ویتنام، طولانی‌ترین حضور نظامی آن در نبردها و جنگ‌ها به‌شمار می‌رود.

جان سوپکو، ارائه‌دهنده گزارش گروه ویژه می‌گوید اکنون فرصت خوبی‌ست تا دولت جدید ایالات متحده بر ۱۱۷ میلیارد دلاری که واشینگتن از سال ۲۰۰۲ به این‌سو در افغانستان هزینه کرده، «تامل کند».

XS
SM
MD
LG