لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

انتقاد شماری از هنرمندان و محققان آمریکایی از منع موقت صدور روادید


از راست: نشان انجمن نویسندگان شرق و غرب، انجمن بازیگران سینمایی آمریکا-فدراسیون هنرمندان رادیو/تلویزیون، دانشگاه هاروارد
از راست: نشان انجمن نویسندگان شرق و غرب، انجمن بازیگران سینمایی آمریکا-فدراسیون هنرمندان رادیو/تلویزیون، دانشگاه هاروارد

دو اتحادیه اصلی و مشهور سینماگران ایالات متحده از ممانعت موقتی از صدور روادید برای هنرمندان کشورهای هفت‌گانه انتفاد کرده‌اند. انجمن نویسندگان آمریکا به‌طور مشخص به اصغر فرهادی اشاره کرده‌است. محققان دانشگاه پرآوازه هاروراد نیز از منع موقتی پیوستن پژوهشگران و پزشکان ایرانی انتقاد کرده‌اند.

انجمن کارگردانان آمریکا و انجمن نویسندگان آمریکا، در بیانیه‌هایی به فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آن کشور برای منع موقتی صدور روادید برای شهروندان ایران و شـش کشور دیگر، اعتراض کرده‌اند.

انجمن بازیگران سینمایی آمریکا-فدراسیون هنرمندان رادیو/تلویزیون (س‌اگ-اف‌ت‌را) که سندیکایی در برگیرنده ۱۶۰ هزار هنرمند آن کشور است نیز ضمن انتقاد از این فرمان می‌گوید این دستور «جلوی برابری فرصت‌ها، بدون توجه به نژاد، جنسیت، عقیده، توانایی جسمی، رویکرد جنسی و یا کشور محل تولد را می‌گیرد». این سندیکا تاکید کرده از هم‌قطاران هنرمند خود «گام‌به‌گام حمایت خواهد کرد».

انجمن نویسندگان آمریکا -مجموعه دو سندیکای غرب و شرق- در بیانیه خود به طور مشخص به اصغر فرهادی اشاره کرده و می‌گوید سینما و صنعت سرگرمی «از همان روزهای نخست از مهاجرت و مهاجران ساخته شد».

آقای فرهادی که در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی -یکی از معتبرترین و مشهورترین جوایز سینمایی جهان- شد، چندی پیش، و با صدور فرمان منع موقت، اعلام کرد حتی اگر در مورد حضورش در مراسم اسکار استثنایی قائل شوند، دراین مراسم شرکت نخواهد کرد. ⇦​در مورد متن اصغر فرهادی در روزنامه نیویورک‌تایمز بیشتر بخوانید

از سوی دیگر آسوشیتدپرس به انتقاد محققان و پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اشاره کرده و می‌گوید آن‌ها نگرانی خود را از فرمان صادر شده بیان کرده‌اند.

پژوهشگران این دانشگاه پرآوازه، گفته‌اند فرمان منع موقتی صدور روادید جلوی پیوستن شماری از بهترین‌ها را از ایران به پژوهشگران این دانشگاه می‌گیرد. پرفسور تامس میشل، گفته است او «بسیار خوشحال بود» که توانسته سهیل سروری را استخدام کند، به‌طوری‌که پیش از آمدنش، نام او را بر روی در آزمایشگاه نصب کرده بود، اما آقای سروری اجازه ورود به آمریکا را، با وجود روادیدی که در اختیار داشت، پیدا نکرده‌است.

هاروارد تاکید کرده این دانشگاه همواره مرکز تحصیل و جذب بهترین‌ها از سراسر جهان بوده‌است.

جمعه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور فرمانی موقتا صدور روادید برای شهروندان ایران و شش کشور دیگر ا متوقف کرد. آقای ترامپ تاکید کرده این فرمان ربطی به مسلمانان ندارد، برای حفاظت از آمریکا و مردم آن کشور است و به‌طور موقتی اجرا می‌شود.

دولت ایالات متحده گفته قصد دارد در این مدت روند بررسی سخت‌گیرانه پیشینه این اتباع را در دستور کار قرار دهد. این فرمان شامل کسانی که پیشتر روادید گرفته بودند نیز شده‌است.

وزیر امنیت داخلی ایالات متحده ۱۲ بهمن ماه گفته است برخی از کشورهایی که تحت تاثیر فرمان اجرایی آقای ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع‌شان قرار می‌گیرند احتمالا به این زودی از فهرست ممنوعیت خارج نمی‌شوند. ⇦بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG