لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

دفاع از آزمایش موشکی؛ ولایتی: با قدرت به فعالیت‌مان ادامه می‌دهیم


علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی و رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در دفاع از آزمایش های موشکی ایران، آن را اقدامی «دفاعی» توصیف کرد و گفت: ایران به فعالیت خود در حوزه دفاعی با قدرت ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او که پس از دیدار با ویگن سرکیسیان، وزیر دفاع ارمنستان، در تهران سخن می گفت، در پاسخ به سخنان مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا، گفت: «فرد بی تجربه‌ای حرفی بی‌منطق می‌زند و ایران هم توجه نمی‌کند.»

ژنرال فلین، در سال های گذشته از مهمترین مقامات اطلاعاتی ارتش آمریکا بوده و در طول خدمت در ارتش در چند سمت اطلاعاتی از جمله مدیر بخش اطلاعات و امنیت ستاد مشترک، و مامور ارشد امنیتی برای نیروهای نظامی ائتلاف در افغانستان فعالیت کرده است. وی دو سال گذشته به شدت از سیاست امنیت ملی اوباما انتقاد کرد و بازنشسته شد.

علی اکبر ولایتی با اعلام اینکه «اولین بار نیست یک فرد بی تجربه از آمریکا، ایران را تهدید می‌کند» آن را «توخالی» نامید و گفت:«ترامپ هم با گذر زمان می‌فهمد که این رجزخوانی‌های توخالی علیه ایران فقط از اعتبار آنها در افکار عمومی می‌کاهد.»

مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی با توصیف اینکه آمریکا با این «افراط گرایی ها» ضرر خواهد کرد، افزود:«این آقا یا کسانی که تازه تجربه حکومت داری را آغاز کردند، خوب است از تجربیات آنهایی که در گذشته در آمریکا حکومت داری کردند بیاموزند که رجز خوانی بدون پشتوانه نکند و خود را ملعبه کشورهای دیگر و افکار عمومی جهان قرار ندهند.»

مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ بهمن آزمایش موشکی ایران را محکوم کرده و گفته بود که فعالیت‌های تهران تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است.

مایکل فلین با توصیف آزمایش موشکی ایران به عنوان نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اضافه کرده بود: از امروز رسما به ایران هشدار می‌دهیم.

وی رفتار ایران را «بی‌ثبات کننده» خوانده و گفته بود:«دولت اوباما در واکنش مناسب نشان دادن به اقدامات زیان‌بار ایران ناکام بوده است - از جمله در زمینه ارسال سلاح، حمایت از تروریسم و نقض سایر قواعد بین‌المللی.»

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با بیان اینکه «ایران اکنون جسورتر شده است»، افزوده بود که «آزمایش موشک بالستیک ایران زندگی مردم را در آمریکا در معرض خطر قرار می‌دهد؛ تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است و واشینگتن چنین اقداماتی را محکوم می‌کند.»

آزمایش موشکی ایران در روز دهم بهمن، انتقاد برخی کشورها از جمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه و نیز اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است. در این میان، روسیه این آزمایش را ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ندانسته است.
جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آزمایش موشکی‌اش نقض برجام یا قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

بر اساس این قطعنامه، ایران به مدت هشت سال نباید موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، را توسعه دهد.

به نوشته ایسنا، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش گفت: «آنچه حکومت جدید برای مردم آمریکا به ارمغان آورده است، نتایج زیان بخشی برای منافع ملی این کشور به دنبال خواهد داشت.»

وی با طرح این ادعا که آمریکایی ها در افغانستان، عراق و سوریه شکست خوردند، اضافه کرد:«اجلاس اخیر آستانه نشان داد که ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای موثر در رابطه با مسئله سوریه می توانند بدون حضور آمریکا و سایر کشورهای غربی مسائل خود را حل کنند.»

تهران در گذشته متهم شده است که در امور داخلی کشورهایی مانند یمن، عراق، سوریه و لبنان مداخله می‌کند. اما ایران این اتهام را رد می کند.

با این همه، جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عربستانی خود خواستار مقابله با آنچه که اقدامات «مداخله جویانه» ایران در خاورمیانه خواند، شد.

پیشتر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز سه ‌شنبه سخنان مقام‌های ایرانی در این مورد که آزمایش‌های موشکی ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست و جنبه دفاعی دارد، را رد کرده بود.

خانم هیلی گفته بود: «موشکی که روز یکشنبه آزمایش شد قابلیت حمل کلاهکی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم با برد تا ۳۰۰ کیلومتر داشته است.»

XS
SM
MD
LG