لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

روزانه سه هزار کانتینر کالا قاچاق به ایران وارد می‌شود


علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد می گوید، ارزش کالای قاچاق به ایران به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد می گوید، ارزش کالای قاچاق به ایران به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن، با هشدار به رییس سازمان مبارزه با قاچاق کالا گفت: روزانه سه هزار کانتینر، کالای قاچاق به ایران وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیر خجسته افزود که در مجلس به رئیس سازمان [ستاد] مبارزه با قاچاق کالا، صراحتا گفته است که «شما به این کشور خیانت می کنید.»

وی تاکید کرد: «سازمان [ستاد] مبارزه با قاچاق کالا، نباید در خواب باشد.»

منظور این نماینده مجلس یا خبرگزاری تسنیم، از سازمان مبارزه با قاچاق کالا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود که در سال ۱۳۸۱ با فرمان آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با هدف «ایجاد کانون مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» ایجادشد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را رئیس‌جمهور تعیین می کند و در حال حاضر ریاست این ستاد، برعهده حبیب‌الله حقیقی است.

از بیش از یک سال قبل، طرح تشکیل سازمانی فراقوه‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، روز سه شنبه گذشته با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به استناد آمار و ارقام گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارزش میزان قاچاق سالانه به ایران را رو به کاهش توصیف کرد.

او گفت: «در هشت ماه سال ۹۵ میزان کشفیات قاچاق کالا ۱۱۷ درصد رشد داشته و بر اساس گزارش ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز رقم قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.»

وزیر اقتصاد تاکید کرد: «۷۰ درصد کالای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد ایران می‌شود.»

به گفته آقای طیب‌نیا، «۱۰ مورد از این معابر و مبادی غیرقانونی در سه استان غربی ایران، است.»

همزمان سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، نیز برخورد با مافیای قاچاق را اولویت نیروی انتظامی اعلام کرد.

به گفته حسین اشتری، «اقدام های ناجا در حوزه برخورد با اینگونه جرائم منجر به افزایش ۴۰ درصدی کشفیات در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.»

او پیشتر نیز تاکید کرده بود که بخش عمده‌ای از قاچاق در ایران سازمان‌یافته است.

قاچاق کالا و ارز در ایران به عنوان یکی از موانع رشد تولید و تجارت قانونی به شمار می‌آید و سال های متمادی است که مبارزه با قاچاق در دستور کار قوای مختلف قرار دارد اما همچنین گاه و بیگاه درباره پیامدها و تبعات قاچاق، صحبت به میان می‌آید.

بحث بر سر اسکله‌های نامرئی یا دست داشتن نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی در امر قاچاق از طریق مبادی تحت اختیار این نیروها و «اسکله‌های نامرئی» از جمله مباحث پرحاشیه‌ای است که در دو دهه گذشته در رسانة های مطرح شده‌است.

مهدی کروبی، رئیس دوره ششم مجلس در سال ۸۱، برای نخستین بار از وجود ۳۳ اسکله غیرمجاز در اختیار نهادهای نظامی و انتظامی خبر داده بود که در ادبیات اقتصادی و سیاسی ایران به «اسکله‌های نامرئی» معروف شدند.

پس از آن محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در تیرماه سال ۱۳۹۰ گفته بود که شماری از نهادها و سازمان‌ها از طریق اسکله‌ها و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود و از این نیروها با عنوان «برادران قاچاقچی» یاد کرده بود.

یک روز پس از انتقاد محمود احمدی‌نژاد، فرمانده سپاه پاسداران تأکید کرد که نهاد تحت فرماندهی‌اش «همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود.»

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران نیز در بهمن‌ماه سال ۹۴، بدون ذکر نامی از دستگاه یا نهادی خاص گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند.»

XS
SM
MD
LG