لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

ای‌تی‌آر آماده پرواز به سوی ایران


چندین فروند از هواپیماهای شرکت «ای‌تی‌آر» هم اکنون در حال گذراندن تست برای تحویل به شرکت ایران ایر هستند. براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار داد نهایی خرید این هواپیماها به‌زودی امضا خواهد شد.

ایران در گام اول قصد خرید ۲۰ فروند ای‌تی‌آر ۷۲ (مدل ۶۰۰) را دارد که چند فروند از این هواپیماها برای ایران ایر حتی رنگ آمیزی هم شده اند و در حال گذراندن تست‌های نهایی هستند.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره قرار داد خرید این هواپیماها گفته است « رقم قرارداد ایران‌ایر با شرکت ای‌تی‌آر برای تحویل این ۲۰ فروند هواپیما، از نظر مالی ۴۰۰ میلیون دلار است.» او افزوده «در حال حاضر در کشورمان ظرفیت‌هایی برای ساخت برخی از قطعات وجود دارد که در حال بررسی هستیم، همکاری با ای‌تی‌آر برای فعالسازی این ظرفیت‌ها چگونه می‌تواند شکل بگیرد».

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز درباره خرید این هواپیما‌ها به هفته نامه تجارت فردا گفته است با خرید این هواپیما «فرودگاه‌هایی که به دلیل نبود ناوگان مناسب فعالیت بسیار کمی داشتند عملیاتی می‌شوند».

ایران‌ایر برای مسیر‌های کوتاه برد هواپیمای شرکت‌ ای‌تی‌آر را در نظر گرفته است. این شرکت قبلا در این قسمت ضعف تاریخی داشت و عملا این بازار توسط شرکت آسمان در ایران پوشش داده می‌شد.

هواپیمای ای تی آر ۷۲ دارای دو موتور توربوپراپ است. و توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی تولید می‌شود. این هواپیما‌ها معمولا برای مسافت‌های زیر ۷۰۰ کیلومتر مناسب هستند. توربوپراپ نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های هواپیمای ‌ای‌تی‌آر نسبت به دیگر هواپیما‌های مسافربری، قیمت ارزان آن است. از طرفی مصرف کمتر سوخت و هزینه‌های پایین تعمیر نگهداری هم کمک می‌کند ایران‌ایر بتواند با استفاده از چنین هواپیماهایی به شهر‌های کوچک پرواز کند.

در گذشته ابتدا نیاز هوانوردی ایران ۴۰۰ هواپیمای جدید تخمین زده می‌شد. این در حالی است که در بررسی‌های جدید این عدد ۶۰۰ فروند عنوان شده است. از این تعداد ایران نیاز به ۱۰ تا ۲۰ درصد هواپیمایی با تعداد صندلی کمتر از ۸۰ نفر و برد زیر ۷۰۰ کیلومتر دارد؛ این رقم به معنی نیاز به ۶۰ تا ۱۲۰ هواپیما از این نوع است.

XS
SM
MD
LG