لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

آغاز رزمایش موشکی سپاه، یک روز پس از تحریم توسط آمریکا


یک روز پس از اعمال تحریم از سوی دولت جدید آمریکا علیه ایران به خاطر آزمایش موشکی، سپاه پاسداران اعلام کرد که «مرحله اصلی» یک رزمایش موشکی را در سمنان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نیروی هوای فضای سپاه پاسداران اعلام کرد که بامداد شنبه، ۱۶ بهمن، رزمایشی را برای «آمادگی‌های همه‌جانبه دفاعی برای مقابله با هرگونه تهدید» و با شعار «همت جهادی، اراده ایرانی، اقتدار انقلابی، تحقیر تحریم و تهدید» آغاز کرده است.

مرحله اصلی این رزمایش پدافندی با نام «مدافعان حریم ولایت»، «در وسعت ۳۵ هزار کیلومتر مربع در منطقه عمومی» سمنان آغاز شده و در آن «انواع سامانه‌های راداری و موشکی بومی در بردهای مختلف» آزمایش می‌شود.

سپاه پاسداران اعلام کرد که «مرحله اصلی» این رزمایش «در دو بخش سرد و گرم انجام شده و در آن انواع سامانه‌های راداری و موشکی بومی در بردهای مختلف، مراکز فرماندهی و کنترل و جنگ الکترونیک به مأموریت می‌پردازند».

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در گزارشی، تعدادی از موشک‌هایی که در این مانور آزمایش می‌شود را معرفی و اعلام کرده که این موشک‌ها «سامانه پدافندی» هستند.

به گفته این خبرگزاری، «سامانه پدافندی سوم خرداد» یکی از سامانه‌های موشکی این مانور است که ۷۵ کیلومتر برد و ۳۰ کیلومتر ارتفاع دارد.

براساس این گزارش، این سامانه می‌تواند همزمان چهار هدف را رهگیری و هشت موشک شلیک کند.

خبرگزاری تسنیم همچنین خبر داد که «سامانه موشکی طبس» با برد ۶۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر نیز در این مانور استفاده می‌شود.

«سامانه موشکی صیاد ۲» دیگر سامانه به کار رفته در این رزمایش است که ۷۵ کیلومتر برد و ۳۰ کیلومتر ارتفاع دارد.

حاجی‌زاده: دشمن دست از پا خطا کند موشک‌های ما غرش‌کنان بر سر آنها فرود می‌آید

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در حاشیه برگزاری این رزمایش با اشاره به تهدیدهای جدید از سوی برخی مقام‌های دولت جدید آمریکا آن را «یاوه‌گویی» دانسته و گفت: «اگر دشمن دست از پا خطا کند موشک‌های ما غرش‌کنان بر سر آنها فرود می‌آید.»

امیرعلی حاجی‌زاده در ادامه با تأکید بر اینکه «در تولید و تقویت توانمندی دفاعی حتی لحظه‌ای هم درنگ نخواهیم کرد»، افزود: «با شناختی که از توان نیروهای مسلح و خودمان داریم با اطمینان اعلام می‌کنم که تهدید خارجی علیه نظام اسلامی ما کارساز نیست.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما بر قدرت لایزال الهی تکیه داریم در حالی که آمریکایی‌ها اتکا به تجهیزات و قدرت مادی دارند و در این شرایط هر اتفاقی رقم بخورد به طور قطع ما پیروز میدان خواهیم بود.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم‌چنین این‌گونه اظهارنظر کرد که «امروز استخوان‌بندی تحریم‌های حوزه پدافندی [علیه جمهوری اسلامی ایران] خرد شده است.»

مانور سپاه پاسداران در حالی انجام می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی در روز یک‌شنبه هفته گذشته در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این تحریم‌ها شامل ۱۳ شخص حقیقی و ۱۲ شرکت می‌شود و برخی از آنها در امارات متحده عربی، لبنان و چین فعال هستند.

ایران در واکنش به این موضوع، تهدید کرده که «محدودیت‌های قانونی» علیه افراد و شرکت‌هایی که به ادعای وزارت خارجه ایران «در ایجاد و کمک به گروه‌های افراطی تروریستی در منطقه نقش دارند» و «به کشتار و سرکوب مردم بی‌دفاع منطقه کمک می‌کنند» اعمال خواهد کرد.

در واکنش به آزمایش موشکی تهران، پیشتر رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری، با بیان اینکه «ایران با آتش بازی می‌کند»، تأکید کرده بود که در قبال جمهوری اسلامی «رفتار مهربانانه» باراک اوباما را در پیش نخواهد گرفت.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه نیز گفته بود که در برابر برنامه موشک‌های بالیستیک ایران هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، نیز روز جمعه ۱۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران، هشدار داده است که دولت آمریکا دیگر «اقدامات تحریک‌آمیز ایران» را تحمل نخواهد کرد.

مایکل فلین عصر چهارشنبه نیز به ایران به‌خاطر برنامه موشکی‌اش اخطار داده بود.

در مقابل بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه این سخنان را «ادعاهای بی‌پایه، تکراری و تحریک‌آمیز» خوانده بود.

وی تأکید کرده بود که برنامه‌های نظامی ایران «تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست» و «هیچ‌کدام» از موشک‌های جمهوری اسلامی «برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد».

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ایران به مدت هشت سال نباید موشک‌های بالیستیکی توسعه بدهد که حامل کلاهک هسته‌ای باشند.

جمهوری اسلامی می‌گوید که موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده‌اند و آزمایش موشکی‌اش نقض برجام یا قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

XS
SM
MD
LG