لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

ایران: صادرات نفت ما از ۳ میلیون بشکه فراتر می‌رود


علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که تولید روزانه نفت کشور در سال جاری به چهار میلیون بشکه و صادرات نفت خام و میعانات گازی نیز به سه میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اظهارات علی کاردر در حالی است که کشورهای عضو اوپک متعهد شده‌اند تولید روزانه خود را از ژانویه سال جاری به مدت شش ماه به ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش دهند. ایران اگرچه از این طرح معاف شده، اما متعهد است که تولید خود را نسبت به اکتبر سال گذشته تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و به رقم ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه در روز برساند.

با این حساب ایران عملاً نباید تا ابتدای تابستان سال آینده خورشیدی تولید نفت خام خود را به بالاتر از این میزان برساند.

به گزارش شانا، علی کاردر روز شنبه ۱۶ بهمن در ادامه گفت که در سال ۹۲ و پیش از آغاز به‌کار دولت یازدهم، تولید نفت ایران ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز بود که از این میان به طور میانگین یک میلیون بشکه در روز صادر می‌شد، اما هم اکنون تولید روزانه نفت خام به سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و این رقم تا پایان امسال به چهار میلیون بشکه می‌رسد.

آمارهای سازمان‌های بین‌المللی مانند اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، تولید کنونی نفت ایران را کمی بیش از ۳٫۷ میلیون بشکه گزارش می‌کنند.

کاردر در ادامه گفت که با احتساب صادرات حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و ۶۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه فراتر رفته است و این رقم در فوریه امسال به سه میلیون بشکه در روز می‌رسد.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. ایران روزانه ۵۶۰ هزار بشکه تولید میعانات گازی دارد و بر اساس آمارهای گمرکی، این کشور طی ۱۰ ماه اول سال روزانه کمی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشته است. آمارهای پتروشیمی نیز نشان می‌دهد که این بخش، روزانه ۱۶۰ هزار بشکه میعانات گازی مصرف می‌کند.

با این حال بعید نیست که صادرات میعانات گازی ایران به رغم مصرف داخلی، هم‌اکنون به میزان کل تولید نیز برسد، چرا که ایران از سال‌ها پیش ده‌ها میلیون بشکه میعانات گازی بی‌مشتری ذخیره شده در تانکرهای نفتی داشت که بعد از تحریم‌ها آنها را می‌فروشد.

خود کاردر در این زمینه می‌گوید که در سال ۹۲ بالغ بر ۷۵ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشتیم که با رفع تحریم‌ها و صادرات این میزان میعانات، ذخایر کنونی به ۲۵ میلیون بشکه رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم ذخایر روی آب میعانات گازی تا پایان فروردین ماه سال آینده صفر شود.

وی گفت که بیشترین مقدار صادرات نفت خام ایران به اروپا در ماه دسامبر ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

وی دربارهٔ تولید گاز کشور نیز گفت که تولید روزانه گاز به ۸۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

معاون وزیر نفت به میدان‌های غرب کارون هم اشاره کرد و از افزایش ظرفیت تولید میدان‌های نفتی این منطقه تا پایان سال خبر داد و گفت که «پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۴۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت خام میدان آزادگان جنوبی اضافه شود و تولید ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه‌ای میدان نفتی آذر را هم در برنامه داریم.«

کاردر دربارهٔ برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: «بدی آب و هوای خلیج فارس، سرعت کار را کم کرده است، با این حال در اسفندماه امسال برداشت ۳۰ تا ۳۵ هزار بشکه‌ای از لایه نفتی را خواهیم داشت.»

XS
SM
MD
LG