لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

۹۷ شرکت و دو ایالت آمریکا خواستار لغو فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور شدند


رییس‌جمهوری آمریکا صدور فرمان خود برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور را در راستای امنیت ملی عنوان کرده است.
رییس‌جمهوری آمریکا صدور فرمان خود برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور را در راستای امنیت ملی عنوان کرده است.

۹۷ شرکت آمریکایی و دو ایالت این کشور با ارائه دادخواست‌هایی به دادگاه استیناف خواستار لغو فرمان اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور با اکثریت جمعیت مسلمان شدند.

این دادخواست‌ها در حالی ارائه شده که رئیس‌جمهور آمریکا و کاخ سفید گفته‌اند اطمینان دارند این ممنوعیت پس از لغو آن از سوی یک قاضی در سیاتل ایالت واشینگتن، دوباره برقرار خواهد شد.

۹۷ شرکت آمریکایی که نام غول‌هایی چون اپل، فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و توئیتر در آنها به چشم می‌خورد اواخر روز یکشنبه ۱۸ بهمن دادخواست مختصری علیه فرمان اجرایی آقای ترامپ ثبت کردند.

بر اساس نسخه‌ای که رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه از این دادخواست منتشر کردند، این ۹۷ شرکت که بیشتر آنها در حوزه فناوری فعال بوده و عمدتاً متکی به نیروی کار خارجی هستند، گفته‌اند که فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا «ضربه شدیدی به تجارت، ابداع و رشد تجاری آمریکا می‌زند».

گروهی از دمکرات‌های سرشناس از جمله جان کری و مادلین آلبرایت، وزیران پیشین خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه به صف منتقدان این فرمان پیوستند و از دادگاه استیناف خواستند تا همچنان ممنوعیت ورود را که به امنیت ملی ضربه می‌زند، متوقف کنند.

آقای ترامپ که تعطیلات آخر هفته را در فلوریدا گذراند، یک رشته توئیت‌ منتشر کرد و ضمن دفاع از فرمان اجرایی‌اش، به قاضی سیاتل که موقتاً ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور را متوقف کرده بود حمله کرد.

او در یکی از توئیت‌های خود نوشت: «اصلاً نمی‌توانم باور کنم که یک قاضی، کشور را در چنین مخاطره‌ای قرار دهد. اگر اتفاقی رخ دهد مقصر آن، این قاضی و نظام قضایی است. مردم هجوم می‌آورند. چه بد!»

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری نوشت: «از وزارت امنیت داخلی خواسته‌ام تا افرادی را که وارد کشور می‌شوند به دقت چک کند. دادگاه‌ها کار را بسیار سخت می‌کنند».

یک دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو روز یکشنبه درخواست اضطراری وزارت دادگستری آمریکا برای لغو حکم قاضی ایالت واشینگتن علیه حکم ترامپ را رد کرد و از طرفین خواست تا عصر دوشنبه به وقت محلی اسناد لازم را ارائه دهند.

دونالد ترامپ به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفته است، «ما به سرعت پیش می‌رویم و این دعوا را خواهیم برد چون گام‌های ضروری برای حفاظت از کشورمان است که مسئولیت آن با رئیس‌جمهور آمریکا است».

در همین حال، وکلای دو ایالت واشینگتن و مینه‌سوتا به یک دادگاه استیناف گفته‌اند که اعاده فرمان اجرایی آقای ترامپ «بار دیگر موجب بروز آشوب خواهد شد».

پس از اینکه کاخ سفید اعلام کرد انتظار دارد دادگاه‌های فدرال حکم رئیس‌جمهور را اعاده کنند، دادخواست این دو ایالت روز دوشنبه به دادگاه شعبه نهم استیناف در سانفرانسیسکو ارائه شد.

ایالت‌های واشینگتن و مینه‌سوتا گفته‌اند که در صورت اجرایی شدن دوباره فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور ایران، سوریه، یمن، سودان، لیبی، سومالی و عراق به خاک آمریکا، «خانواده‌ها از هم جدا می‌مانند، دانشجویان دانشگاه‌های ما بلاتکلیف می‌شوند و مانع مسافرت خواهد شد».

در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا صدور فرمان خود را در راستای امنیت ملی عنوان کرده است ولی وکلای دو ایالت یاد شده گفته‌اند که اقدام دولت موجب آسیب زدن به افراد مقیم، تجارت و دانشگاه‌ها شده و برخلاف قانون اساسی است.

XS
SM
MD
LG