لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

تشکیل کارگروهی جدید برای بررسی درآمدهای نفتی سال‌های ۸۷ تا ۹۱


محمود احمدی‌نژاد در مراسم تودیع و معارفه دو تن از وزیران نفت کابینه‌اش. دوره مورد بررسی مقارن با حضور علامحسین نوذری (چپ)، مسعود میرکاظمی (راست)، محمد علی‌آبادی و رستم قاسمی در وزارت نفت است.
محمود احمدی‌نژاد در مراسم تودیع و معارفه دو تن از وزیران نفت کابینه‌اش. دوره مورد بررسی مقارن با حضور علامحسین نوذری (چپ)، مسعود میرکاظمی (راست)، محمد علی‌آبادی و رستم قاسمی در وزارت نفت است.

تعدادی از نمایندگان مجلس خبر داده‌اند که کارگروهی از دستگاه‌های دولتی و دیوان محاسبات، بازرسی دوباره از درآمدهای نفتی در سال‌های ۸۷ تا ۹۱، در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران، را آغاز کرده است.

حسن حسینی شاهرودی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، روز دوشنبه ۱۸ بهمن، از تشکیل کارگروهی شامل نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دیوان محاسبات، برای بررسی اسناد و حساب‌های صادرات نفت در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ خبر داد.

به گفته آقای حسینی شاهرودی، در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و خزانه گزارش‌های متفاوتی درباره درآمدهای نفتی داده‌اند و به دلیل «مغایرت‌های فاحش و زیاد» این گزارش‌ها، مجلس تصمیم گرفته که کارگروهی را برای بررسی این موضوع تشکیل دهد.

عادل آذر، رئيس ديوان محاسبات، نیز روز یکشنبه بدون اشاره به جزئیات، از بررسی دوباره اسناد درآمدهای نفتی دولت‌های نهم و دهم در اين ديوان خبر داده بود.

پیش از آن نیز مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، گفته بود که کارگروهی برای بررسی درآمدهای نفتی در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ تشکیل شده است.

به گفته آقای پزشكيان، ایران در سال‌های ٨٧ تا ٩١، سالانه حدود ١٠٠ تا ١٢٠ ميليارد دلار از فروش نفت درآمد داشته است اما چگونگی هزینه شدن این درآمدها معلوم نیست.

دیوان محاسبات در طول دولت محمود احمدی‌نژاد، چندین گزارش را درباره واریز نشدن درآمد نفت به خزانه و دیگر تخلفات دولت در بودجه منتشر کرده است.

این نهاد در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۵ اعلام کرده بود که در این سال يک ميليارد دلار از درآمدهای ارزی به خزانه واريز نشده است.

دیوان محاسبات همچنین در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۶ نیز اعلام کرده بود که دولت دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از فروش گاز را به صندوق ذخیره ارزی واریز نکرده است.

براساس گزارش روزنامه اعتماد، در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۷ نیز اعلام شده بود که وزارت نفت دو هزار میلیارد تومان به خزانه بدهکار است.

در سال‌های بعد نیز گزارش‌هایی درباره تخلف دولت در بودجه منتشر شد.

از جمله بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱، نیروی انتظامی با وجود فروش یک محموله نفت خام به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده‌است.

مسئولان دولت حسن روحانی پیش از بار‌ها بر مشخص نبودن وضعیت درآمدهای نفتی دولت محمود احمدی‌نژاد و مشکلات اقتصادی به جای مانده از این دولت با وجود درآمدهای بالای نفتی تأکید کرده‌اند.

از جمله محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، در بهمن سال ۹۳ گفته بود که ۷۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور طی پنج تا شش سال «خورده و قورت داده شده است».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، نیز در دی ماه همان سال با اشاره به درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری فروش نفت در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تأکید بود که «اگر طبق قانون برنامه عمل می‌شد اکنون باید ۳۰۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه ارز داشتیم».

حسن روحانی نیز در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری خود گفته بود که دولت او خزانه‌ای «خالی» تحویل گرفته است، گرچه رهبر جمهوری اسلامی در شهریور ۹۳، دولت را «انتقاد‌های اغراق‌آمیز» و «تخرب دوره‌های گذشته» منع کرد، چرا که به گفته او این کار مردم را «نسبت به آینده نامطمئن می‌کند».‎​

XS
SM
MD
LG