لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۷:۵۶ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

آلبوم پاپ «نلی فورتادو» با همکاری «تیمبالند»: ترکیب موفق سبک های متفاوت موسیقی روز


(rm) صدا | [ 5:36 mins ]
هنرمند پرتغالی‌تبار کانادائی «نلی فورتادو» Nelly Furtado با سومین آلبوم خود که امروز در سراسر آمریکا و بریتانیا انتشار یافت، باردیگر به اوج جدول‌های صفحه‌های فروش صعود کرد. در این آلبوم خانم فورتادو با همکاری تیمبالند، تهیه‌کننده موفق موسیقی هیپ‌هاپ، کار خود را به جریان‌های اصلی موسیقی روز، به خصوص موسیقی ریتم اند بلوز rhythm and blues نزدیک کرده است. بهنام ناطقی (رادیو فردا، نیویورک): وقتی ترانه‌سرا و خواننده پرتغالی-تبار کانادائی، نلی فورتادو، ماه گذشته اولین تک‌ترانه از آلبوم جدیدی که با همکاری تهیه‌کننده برجسته هیپ‌هاپ آقای تیمبالند Timbaland تهیه کرده است، بیرون داد، منتقدها او را در راه بازگشت به اوج توصیف کردند و اینک، آلبوم Loose در بریتانیا و آمریکا به بازار می‌آید در حالیکه تک‌ترانه‌های آن از هم اکنون در ردیف‌های بالای جدول ترانه‌های داغ قرار دارند، مثل ترانه Maneater که در بریتانیا اول است. این ترانه، بدون اینکه مستقیما کپی کرده باشد، یادآور ترانه‌ای است از موزیستین‌های راک دهه 1980، هال اند اوتز Hall and Oats به همین نام. ترانه Maneater که موسیقی در نیمه آن به کوبه‌های رقصی تبدیل می‌شود و در دقیقه سوم بازمی‌گردد، به حرفه هنری خود فورتادو شبیه است که در سال 2000 با ظهور ناگهانی و غیر منتظره آلبوم Whoa Nelly ناگهان درخشید و دو سال بعد با عدم استقبال شنوندگان از دومین آلبوم او، افول کرد، و حالا با آلبوم سوم باردیگر در اوج قرار می‌گیرد. نلی فورتادو، که منتقدها او را با زنان عمده موسیقی پاپ مثل مدانا Madonna مقایسه کرده‌اند، در آلبوم جدید خود Loose با همکاری یکی از خلاق‌ترین تهیه‌کنندگان موسیقی رپ یعنی تیمبالند، در ترانه‌های متفاوت این آلبوم یادآور هنرمندان برجسته‌ای است مثل جنت جکسن، گوین استفانی، M.I.A. و حتی گروه رپ و هیپ‌هاپ بازیگوش گنارلز بارکلی Gnarls Barkley. از دیدگاه منتقد لس آنجلس تایمز، جذابیت کار فورتادو و تیمبالند در سبک‌های مختلفی است که در این آلبوم کنار هم قرار می‌دهند، از موسیقی لاتین گرفته تا هیپ و هاپ و راک، ولی بیت‌ beatها و نغمه‌هائی که تیمبالند زیر صدای فورتادو ردیف می‌کند، همه این سبک‌های متفاوت را به هم ربط می‌دهد. از ترانه‌های برجسته آلبوم، ترانه‌ای است به زبان‌های انگلیسی و اسپانیولی با همکاری ستاره موسیقی راک کلمبیا، ترانه‌سرا و خواننده مبتکر وهنرمند، آقای خوائنس Juanes به نام Te Busque ته بوسکه. نزدیک به آخر ترانه، فورتادو به سبک مدانا، جملات ترانه را به انگلیسی دکلمه می‌کند. مجله وایب Vibe، ترکیب اشعار اسپانیولی و انگلیسی در این ترانه و دو ترانه دیگر در آلبوم Loose را ماهرانه می‌داند. با این ترانه‌ها نلی فورتادو از یک طرف به اصل لاتینی خود رجوع دارد و از طرف دیگر می‌کوشد مانند شکیرا، هنرمند کلمبیائی، خواننده‌ای برای همه سبک‌های موسیقی پاپ در سراسر جهان باشد. گوئی برای گسترش جنبه جهانی این البوم، ، در ترانه انتظار برای تو، تیبالند نمونه‌برداری از موسیقی عربی را زیر صدای نلی فورتادو انداخته است، به اضافه نمونه‌برداری از تانگوی آرژانتینی Wait for You دوری‌ین لینسکی منتقد روزنامه گاردین، آلبوم جدید نلی فورتادو را اولین آلبوم عمده موسیقی پاپ سال 2006 می‌داند و می‌نویسد تیمبالند مثل یک خیاط خوب، موسیقی خود را به تن هر خواننده یا رپری که با او همکاری می‌کند، می‌دوزد. وی با اشاره به سبک‌های مختلفی که در آلبوم Loose با هم مخلوط شده‌اند، می‌نویسد، بیشتر ترانه‌ها در باره لذائذ بدنی است، ولی کار فورتادو، برخلاف کار هنرمندان دیگری مثل لیز فر Liz Phair و جول Jewel که سعی کردند ترانه‌های خود را به پاپ تبدیل کنند، زورکی به نظر نمی‌رسد. در ترانه Promiscuous یا چند معشوقه، که هفته گذشته در جدول صدترانه داغ روز مجله تخصصی بیل‌بورد به مقام شماره دو رسید، فورتادو و تبمبالند دوئت رپ اجرا می‌کنند و جالب در باره این ترانه، علاوه بر بیت‌ها یا کوبه‌هائی که تبمبالند سرهم کرده است که مثل همیشه فوق‌العاده است، صدای سازهای الکترونیک است، که به قول منتقد نیویورک تایمز، جان پارالس، مثل صدای خود نلی فورتادو از طرف رویائی است و از طرف دیگر سخت و شکننده. منتقد نیویورک تایمز سادگی و دسترس‌پذیری این آلبوم را غلط انداز می‌داند و به شنونده توصیه می‌کند که به ریزه‌کاری‌های آن توجه کند.
XS
SM
MD
LG