لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

کاخ سفید: آیت‌الله‌های ایران خواهند فهمید که رییس‌جمهور جدیدی آمده است


سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و گفت: «ایران خود را دست انداخته است اگر فکر می‌کند رییس‌جمهوری جدیدی سرکار نیامده است».

شان اسپایسر در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: «آیت‌الله‌ها خواهند فهمید که رییس‌جمهوری جدیدی آمده است. این رییس‌جمهور بی‌خیال نمی‌نشیند که ایران با تخطی‌هایش، در توافق مشترک (برجام) شکاف ایجاد کند، بلکه دست به اقداماتی مناسب خواهد زد».

وی افزود: «البته رییس‌جمهوری بارها و بارها گفته است که این اقدامات را از پیش اعلام نمی‌کند و هیچ گزینه‌ای را کنار نمی‌گذارد. گمان می‌کنم ایران خود را دست انداخته است اگر فکر می‌کند که رییس‌جمهور جدیدی نیامده است».

اظهارات سخنگوی کاخ سفید واکنشی به سخنان روز سه‌شنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، است که گفته بود «ایرانی از تهدید نمی‌ترسد».

وی با اشاره به دونالد ترامپ افزوده بود: «ما از این آقای تازه‌آمده متشکریم؛ چرا که زحمت ما را کم کرده و با نشان دادن چهره‌ واقعی آمریکا، حرف‌های ۳۸ ساله‌ جمهوری اسلامی ایران را درباره‌ فساد سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی دستگاه حاکم بر آمریکا ثابت کرده است».

رییس‌جمهوری جدید آمریکا از دو هفته پیش که سوگند یاد کرده، مواضع تندوتیزی در قبال ایران بویژه پس از آزمایش موشکی جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.

وی گفته است که ایران «با آتش بازی نکند» و ایران «متوجه نیست که رییس‌جمهور اوباما تا چه حد با آنها مهربان بوده است؛ اما من این طور نیستم».

همزمان با این اظهارات، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی در رابطه با آزمایش موشکی ایران اعمال کرد.

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، نیز به ایران هشدار داده است که در «جدیت» رییس‌جمهوری جدید آمریکا تردید نکند.

وی نیز مانند سخنگوی کاخ سفید گفته که بهتر است ایران نگاهی به تقویم بیندازد و دریابد که رییس‌جمهوری جدیدی در کاخ سفید مستقر شده است.

آمریکا در دوران باراک اوباما همراه با پنج کشور دیگر توافقی با ایران بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ایش در تیرماه پارسال امضاء کرد که بر اساس آن تهران بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی به حال تعطیل در آورد.

دونالد ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی‌اش با این توافق مخالف بوده است و گفته که آن «بدترین معامله ممکن بوده است». آن‌گونه که مقام‌های دولت جدید آمریکا می‌گویند وی قرار است در این توافق بازنگری کند.

این در حالی است که ایران بازنگری در برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را رد کرده و آن را توافقی بین‌المللی خوانده است.

XS
SM
MD
LG