لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

فاکس نیوز: ایران از پرتاب یک موشک پرقدرت منصرف شده است


موشک ماهواره‌بر سفیر
موشک ماهواره‌بر سفیر

شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا در یک گزارش اختصاصی می‌گوید «شواهدی در دست دارد» که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در چند روز گذشته از پرتاب یک موشک پرقدرت خود از محلی در شرق تهران (در محدوده استان سمنان) منصرف شده و این موشک را «به نقطه نامعلومی انتقال داده است.»

این خبر هنوز از سوی منابع دیگر تأیید یا تکذیب نشده است.

این گزارش فاکس‌نیوز در حالی مخابره می‌شود که مقام‌های آمریکایی و جمهوری اسلامی کماکان به حملات لفظی خود علیه یکدیگر در پیوند با آزمایش موشکی اخیر در سمنان ادامه می‌دهند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکا، یکی از دل‌مشغولی‌های پنتاگون موشک ماهواره‌بر سفیر در ایران است، موشکی که ویژگی‌های آن با موشک‌های بالیستیک بین قاره‌ای تفاوت چندانی ندارد. برنامه موشک‌های بالیستیک ایران در ده سال گذشته به «نحو چشمگیری» توسعه یافته است.

فاکس‌نیوز بر پایه تصاویر ماهواره‌ای «ایمِج سَت اینرنشنال» از سایت‌های ایران در روز ۱۵ بهمن که مورد تأیید مقام‌های آمریکا نیز هست، می‌گوید ایران خود را برای پرتاب یک موشک سفیر آماده می‌کرده است.

ایران در گذشته از این موشک‌ها برای پرتاب ماهواره به فضا بهره گرفته است. دو سال پیش ایران آخرین موشک سفیر را به فضا پرتاب کرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، دامنه فعالیت‌های ایران در اطراف سکوی پرتاب یاد شده، به ویژه بعد از پرتاب موشک بالیستیک در هفته گذشته، افزایش یافته بود.

با این همه، فاکس‌نیوز می‌گوید ایران در یک اقدام غیرمنتظره صبح سه شنبه (۱۹ بهمن) موشک خود را از سکوی پرتاب به مکان دیگری انتقال داد.

ایران، روز یکشنبه ۱۰ بهمن، یک گونه جدید از موشک‌های بالیستیک خود را از پایگاه سمنان به فضا پرتاب کرد و دو روز بعد شورای امنیت سازمان ملل دربارهٔ این اقدام ایران یک جلسه اضطراری برگزار کرد. یک روز پس از آن، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، طی بیانیه‌ای به ایران هشدار داد. دونالد ترامپ نیز در توئیتر خود از هشدار رسمی واشینگتن به تهران در رابطه با آزمایش موشکی ایران، خبر داد.

به گزارش فاکس نیوز، ایران چند روز پس از پرتاب موشک بالیستیک و آماده کردن پایگاه سمنان که در ۱۴۰ مایلی شرق تهران قرار دارد، موشک دیگری را برای پرتاب از همان سکو آماده می‌کرد ولی آخر سر منصرف شد و موشک را به مکان دیگری انتقال داد.

«ایمِج سَت اینرنشنال»، تهیه‌کننده عکس‌های ماهواره‌ای، گفته است روز سوم فوریه (۱۵ بهمن) با قرار گرفتن موشک جدید بر روی سکو، رفت‌وآمد افراد به پایگاه فضایی سمنان بیش از حد معمول بود.

عکس‌های ماهواره‌ای این مؤسسه، جدا از سکوی یاد شده، سکوی پرتاب دیگری را نیز در همان پایگاه نشان می‌دهد که ۹ خودرو در کنار آن قرار دارند.

روز جمعه، همان روزی که عکس‌های ماهواره‌ای حاکی از قرار گرفتن موشک سفیر بر روی سکوی پرتاب بود، کاخ سفید تحریم‌های جدیدی را که مشتمل بر ۱۳ نفر و ۱۲ شرکت بود، علیه ایران اعمال کرد.

متعاقب آن، آیت الله خامنه‌ای در آستانه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به کاخ سفید هشدار داد و گفت: «هیچ دشمنی نمی‌تواند ملت ایران را فلج کند.»

XS
SM
MD
LG