لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

سفیر روسیه: در صورت لزوم از پایگاه‌های نظامی ایران برای عملیات سوریه استفاده می‌کنیم


لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران.
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران.

سفیر روسیه در ایران می‌گوید مسکو در صورت لزوم برای انجام عملیات علیه «تروریست‌ها» در سوریه از زیرساخت‌های نظامی ایران استفاده خواهد کرد.

لوان جاگاریان روز چهارشنبه ۲۰ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس گفت: اگر رهبران دو کشور لازم بدانند، روسیه از زیرساخت‌های نظامی ایران برای «سرکوب تروریسم در سوریه»، یا هر جای دیگر که ضروری باشد، استفاده خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه روز ۲۶ مرداد امسال برای نخستین بار اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه از پایگاه همدان استفاده کردند.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است.

این نخستین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که ایران به طور رسمی تأیید کرد یک کشور خارجی از پایگاه‌های نظامی آن استفاده کرده است.

همچنین از زمان جنگ جهانی دوم و اشغال خاک ایران به دست قوای متفقین، این نخستین بار بود که روس‌ها از خاک ایران برای عملیات نظامی استفاده می‌کردند.

انتشار این خبر جنجال زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران به راه انداخت و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را خلاف اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام کردند که بر اساس آن، «استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌های صلح آمیز باشد ممنوع است».

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزیر دفاع، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس مجلس دادن پایگاه نظامی به روسیه را تکذیب کردند و فرود جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه را برای سوختگیری اعلام کردند.

سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این زمینه واکنش نشان داد و گفت که استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی ایران برای انجام حملات هوایی در سوریه «تاسف‌بار است ولی غیرمنتظره نبود».

تکمیل تحویل اس- ۳۰۰ به ایران

سفیر روسیه در ایران همچنین اعلام کرد که مسکو فرایند تحویل سامانه اس-‌۳۰۰ به ایران را در سال ۲۰۱۶ کامل کرده است.

ایران سامانه موشکی اس-‌۳۰۰ را بیش از یک دهه پیش خریداری کرد اما با تشدید تحریم‌های اتمی علیه جمهوری اسلامی، مسکو از تحویل این سامانه به ایران خودداری کرد.

در زمان مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی برای حل وفصل برنامه هسته‌ای تهران، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، فرمان تحویل این سامانه به ایران را در اوایل سال ۹۴ صادر کرد.

از آن زمان، این سیستم در محموله‌های مجزا به ایران فرستاده شد و آن‌گونه که سفیر روسیه گفته است، تا پایان سال گذشته میلادی روند تحویل آن تکمیل شد.

XS
SM
MD
LG